Vanhuksellakin
on oikeutettuja pelkoja, jotka vaikuttavat hänen elämäänsä!
Tammikuu
2006
Poikkeuksetta
lähes jokaisen, ainakin vähävaraisen vanhuksen, suurin pelko on joutua pois
omasta kodista. Useimmat vanhat ihmiset ovat elämänsä ajan olleet sairaalassa
sen verran usein, ettei juuri kukaan heistä ajattele lämpimästi sinne
joutumista. Tietyssä määrin sairastuminen ja hoitoon joutuminen kuuluu
normaaliin elämään, eikä kukaan voi välttää näitä usein epämieluisia
kokemuksia.
Olemme
kuitenkin tulleet aikaan, jossa säästösyistä usean pienituloisen ihmisen
elämään vaikuttavat tekijät, joita ei voi pitää positiivisina eikä
toivottavina. Karkein esimerkki on tavallaan useilla paikkakunnilla
vanhainkotiin kuuluvien vanhusten sijoittaminen sairaaloihin, koska vanhustenhoitopaikkoja
ei ole kylliksi.
Elämme
ajassa, jossa jälleen kerran on yksi ihmisyyden perustekijöistä joutunut
kadoksiin. Elämämme mielekkyys on hyvin suuressa määrin kiinni henkisistä
tekijöistä, ei ensisijaisesti materiaalisista tekijöistä. Oma koti ja oma
paikka ovat yksi tärkeimmistä tekijöistä, mutta ensisijaisesti henkisessä
merkityksessään. Ihmisen turvallisuudelle ja henkiselle kasvulle, kehitykselle,
on välttämätöntä tietynlainen oma tila, avaruus, omine rajoineen ja suojamuureineen.
Ihminen tarvitsee
oman tilansa, oman alueensa, voidakseen kehittyä omaksi itsekseen, persoonakseen.
Tämä on tärkeä edellytys ihmisen yhteiskuntakelpoisuudelle, sillä ihminen ei
voi antaa mitään sellaista mitä hänellä ei ole. Ihminen voi antaa vain
sellaista, mitä hänellä on. Jos ihmisen oman alueen ja oman tilan lakeja
rikotaan, rikotaan samalla jotakin hänen todellisessa olemuksessaan, psyykessä.
Tämä merkitsee tietynlaista henkistä väkivaltaa, usein kehollistakin. Nämä
rikkomukset voidaan nähdä lukemattomissa tapauksissa niin mielisairaaloissa
kuin yleensä psykiatrisessa hoidossa. Ihmisen mieli on todella
arvoituksellinen, joskus tavattoman vahva ja särkymätön, usein taas äärimmäisen
herkkä ja hauras.
Mikä
vahvistaa toista ihmistä, rikkoo toisen lopullisesti. Mikä myrskyn tavoin saa
jonkun juuret painumaan syvään maaperään, lennättää toisen pois omalta turvalliselta
paikaltaan.
Tämä ihmisen
arvoituksellisuus ja monimuotoisuus merkitsee ajattelevalle ihmiselle
varovaisuutta ihmissuhteissa. Ajattelematon taas jättää jälkeensä lukemattoman
joukon rikkinäisiä kanssamatkaajia.
Meidän
Pohjoiseurooppalainen kulttuurimme ei kuulu ainakaan ajattelevimpaan
ihmisryhmään, etenkin kun ajatellaan vanhuksia. Kehitys näyttää suuntautuvan
entistä enemmän ajattelutapaan, jonka perusteella vanhuus, sairaus ja kuolema
koetaan niin vastenmielisiksi, että vanhukset usein jätetään omiin oloihinsa,
ilman sitä tukea ja turvaa, mitä he toista kertaa elämässään tarvitsevat. Niin,
he ovat kulkeneet oman polkunsa tämän elämän kamaralla, alkaen vastasyntyneen
turvattomasta tilasta, nousten vähitellen omille jaloilleen ja jälleen kerran
vähä vähältä painuen kumaraan ja toisten ihmisten avun varaan. Heidän viimeisin
tilansa muistuttaa hyvin paljon pientä lasta, joka kaikessa on riippuvainen
lähimmäisistään.
Jos nykyinen
suuntaus jatkuu, riittääkö meillä luottamusta elämään ja sen kantokykyyn, jos
entistä enemmän joudumme näkemään sellaisia tekijöitä, mitkä viestittävät
tulevasta turvattomuudesta? Jos me emme pidä huolta vanhuksistamme, kaivamme
ehkä itse tiedostamatta maata oman itsemme alta, sahaamme juuri sitä oksaa
rungon puolelta, jolla itse istumme.
Pieni lapsi
ei käytännössä tajua turvattomuuttaan, vaan luottaa ensisijaisesti
vanhempiinsa, huonoihinkin sellaisiin. Vanhemmat ovat hänelle kuin puolijumalia,
virheettömiä, erehtymättömiä siinä määrin, että suuremmissa
ristiriitatilanteissa lapsi hylkää mieluummin itsensä kuin vanhempansa.
Vanhus
poikkeaa lapsesta yhdessä todella vakavassa ja murheellisessa suhteessa.
Kehollisesti ja osaksi mielensä voimavarojen suhteen hän kulkee kohti
lapsenomaista avuttomuutta, mutta hänen olemuksessaan on kuitenkin
vuosikymmeninen kokemus ja elämänviisaus, tieto. Kun hän nyt kohtaa torjuntaa,
hylkäämistä, turvattomuutta, on tämä negatiivinen tunne sisäisiä maailmoja
ravisuttavaa, vaikka harva ulkopuolinen tulee sitä ajatelleeksi.
Moni näkee
vain hauraan, rypistyvän ihmiskuoren, käsittämättä ollenkaan niitä mielenelämän
liikkeitä, jotka kätkeytyvät usein mielestämme sekavan olemuksen taakse. Usein
se, mitä pidämme sekavuutena, ei välttämättä ollenkaan ole sitä. Aivan kuten
lapsen leikki on hänen työtänsä, samalla tavoin vanha ihminen on suuressa
luonnon määrittämässä prosessissansa, josta lainomaisuuksien johdosta jokainen
meistä tulee aikanaan osalliseksi. Kaiken tämän kieltäminen on mitä suurinta
itsepetosta. Myös oman vanhenemisen halveksiminen ja vääränlainen kuoleman
toivottaminen on elämää halveksivaa käytöstä. Miksi jollakin pitäisi olla
oikeus välttää tämä kaikkien osaksi tuleva tilanne? Vanhenemisen ja kuoleman
hyväksyminen ovat itse asiassa mitä suurimmasta merkityksestä oikeanlaisen
elämänasenteen omaksumisessa.
Joka tietää
vanhenevansa ja kuolevansa, arvostaa jokaista päivää, hetkeä, sekuntia.
Harhaluulo ikuisesta elämästä maan päällä johtaa vääriin ratkaisuihin ja
narsistiseen elämäntapaan.
On
utopistista uskoa asioiden ja näkemysten kokonaisvaltaiseen muuttumiseen.
Ihminen on valinnut narsistisen elämänkatsomuksen ja itsekeskeisen asenteen
kaikkeen ympärillä olevaan. Mutta yksilöt voivat muuttua ja muuttuvatkin.
Pienemmät ihmisjoukot ja ryhmät voivat muuttua ja omaksua oikeanlaisen asenteen
kanssaihmisiinsä. Joka saarnaa paratiisista tämän maailman keskellä osoittautuu
jossakin tositilanteessa väärän opin julistajaksi ja hurmahenkiseksi, mutta me
uskomme pieniin keitaisiin tämän maailman myrskyjen pauhujen keskellä.
Pohjoiseurooppalainen
kulttuuri on ilmeisestikin valinnut tiensä, jolta ei ole paluuta. Narsistinen
elämänkatsomus ei ole kykenevä rakastamaan lähimmäistään, ei ole kykenevä
antamaan lapsilleen oikeanlaisia eväitä maailmassa selviämiseen, ja mitä ei
vanhemmuus kykene antamaan omille jälkeläisilleen, sitä ei pystytä antamaan
mummuille ja vaareille.
Narsistinen
näkemys kokee vanhenemisen ja rypistymisen jonakin niin negatiivisena, että
joudutaan pienemmässä tai suuremmassa määrin jonkinlaisen suuruudenhulluuden
tai mielikuvituksellisuuden pyörteisiin. Silmiin kehittyy piilolinssien tavoin
aivan omalaatuisensa okulaarit, joiden lävitse kaikki näyttää juuri sellaiselta
kuin toivotaankin. Peiliin katsominen tuottaa suurta mielihyvää, kun kuvastin
kertoo näkemästään juuri siten kuin se on komennettu julkituomaan.
”Ken on
maassa kaunehin?” Oikeastaan tämä on vanhanaikaista ja satujen maailmaan
kuuluvaa. Nykyajan ihminen on sen verran laiska ja vaivannäkönsä laskelmoiva,
ettei hän enää edes esitä tätä kysymystä, vaan peilin tehtävä on kuuluttaa heti
sen eteen astuttua: ”Siinähän sinä jälleen olet, kaunokaiseni. Koko maan päällä
ei ole vertaistasi!”
Niin, mikä on
satujen maahan kuuluvaa? Pitäisi kai puhua mieluumminkin perinteisistä saduista
ja… hmmm… aivan uudesta satumaailmasta, joka kasvaa ja kehittyy itse kunkin
narsistisen ajattelun mukaisesti. Kaikki todellisuudesta ja ajallisuudesta
poikkeava on tavalla tai toisella satumaailmaa, uutta tai vanhaa. Kauniita
asioita kertomaan komennettu peili tekee käskyn mukaisesti, pitäköön asia
paikkaansa tai ei.
Kummallista
on sekin, että sama peili kertoo sitten toiselle perheenjäsenelle aivan
kummallisia asioita. Heikomman osapuolen saapuessa kuvastimen ääreen ja vienosti
toivoen kuulevansa kuka maassa on kaunehin, ärähtää peili vihaisesti: ”Jos
kerran haluat tietää kuka on maassa kaunehin, mene hitossa pois edestä, sillä
sinähän peität näkyvyyteni!”
Vanhus on
nähnyt elämänsä aikana niin monenlaista, että kaiken keskellä helposti kadottaa
toivonsa. Siksi monen muistokirjoitukseksi voidaankin laittaa: ”Elämästä
kylliksi saaneena nukkui pois keskuudestamme…” On todella surullista että niin
moni on suorastaan kyllästynyt tähän elämään. Miksi? Usein ensisijaisesti sen
johdosta, että vanhus näkee kaiken narsistisen elämäntavan äärimmäisen
turhauttavana ja väsyttävänä. Hän tietäisi kertoa meille jostakin paljon
paremmasta ja kestävämmästä, mutta me olemme leimanneet hänet vanhanaikaiseksi
ja ajasta jälkeen jääneeksi.
Aika roisia
siinä valossa, mitä olemme yrittäneet heijastaa tämän kirjoituksemme avulla!
Viisaudessamme ja valistuneisuudessamme olemme erehtyneet valon ja pimeyden
välillä. Pimentynyt mieli halveksii valoa, joka sokaisee pimeyteen tottuneet
silmät. Jos koskaan, niin juuri nyt pätee ikivanha viisaus, että vain silmänsä
kiinni puristava voi väittää, ettei aurinko paista ollenkaan!
Me olemme
katsoneet sopivaksi juuri tässä ajassa sulkea silmämme niin valtavalta määrältä
vanhojen viisauksia, että olemme tulleet uussokeiksi. Narsistinen ajattelu on
siinä suhteessa todella katala, ettei se juuri millään alueella kykene näkemään
tulevaisuuteen, nurkan taakse. Se ei myöskään näe mitä mutkan takana on tulossa
vastaan, vaan oikaisee mielellään kurveissa, ajatellen vain vauhtia ja omaa
mukavuutta.
Narsistinen
ajattelutapa sisältää itsessään tuhon siemenen. Aikanaan tuli televisiosta
ohjelma, joka kertoi jokaiseen soluumme ohjelmoidusta kuolemasta. Teemme mitä
tahansa, ruumiimme on eräänä hetkenä tuhoutuva. Tämä on elämän ja kuoleman
laki, luonnon peruuttamaton päätös. Se on jokaisen edessä riippumatta
tekemisistämme ja ajatuskuvioistamme. Meidän ei kuitenkaan ole pakko heittäytyä
narsistisen harhan valtaan, mikä suuressa määrin on tietoista itsepetosta.
Narsistinen
ajattelu saa unohtamaan niin hyvin oikeutetun kuin muunkinlaisen pelon.
”Minulle ei voi sattua mitään ikävää! Tuota ei tapahdu ainakaan minulle! Minä
en todellisuudessa vanhene ollenkaan! Vanhat ihmiset ovat vastenmielisiä ja
muistuttavat jostakin sellaisesta, mitä en halua juuri nyt ajatella!”
Ihmisen
itsepetoksella ei siis ole rajoja! Peloton ihminen on nykyään todella suuressa
suosiossa. Kaahari ja jopa rattijuoppo nauttii suuren yleisön salaista ihailua.
”On siinä todella peloton kaveri!” Mitä hurjempia temppuja joku tekee, sitä
suurempaa ihailua hän saa osakseen. Jälleen kerran itsepetosta ja yhteisöllistä
petosta! Ihmisessä, joka ei pelkää mitään, ei ole kerta kaikkiaan kehumisen
aihetta! Vain tyhmä ihminen ei pelkää mitään!
Jos
pääsisimme haastattelemaan todella jotakin saavuttaneita hurjapäitä ja
sankareita, saisimme kuulla heidän jokaisen tunnustavan, että he pahoissa
tilanteissa todella pelkäsivät. Mutta he pelostaan huolimatta tekivät sen, mikä
toi heille kunniaa ja mikä palveli kanssaihmisiä! Todella viisas pelkää, mutta
suorittaa velvollisuutensa pelostaan huolimatta!
Pelko on
yksi elämää ylläpitävistä tekijöistä. Pelko johtaa harkitsemaan,
suunnittelemaan, ennakoimaan tulevaa – välttämään pelon kohteen! Väärä
pelottomuus on siis myös narsismia, kykenemättömyyttä ennakoida tulevia katastrofeja!
Ilman pelkoa
elämä muuttuu arvaamattomaksi, turvattomaksi. Narsisti pelkää tiettyjä asioita,
mutta on peloton juuri siinä kohden missä niskakarvojen tulisi nousta pystyyn.
Hän saavuttaa hyvällä onnella suuria, mutta useimmiten toisten ihmisten
kustannuksella. Hän saa muut pelkäämään, jopa kammoksumaan itseään. Mutta hän
ei hätkähdä mistään, sillä hänen peilinsä pitää huolen hänen itsetunnostaan jatkuvalla
hokemisella: ”Sinä olet maassa kaunehin, nuorempi kuin koskaan!
Kuka miettisi
sen tarkemmin kehuvia sanoja, hunajanmakeata ääntä! Aivan kuten sopiva määrä
alkoholia saa tilikirjan sivut näyttämään aivan toisenlaisilta, velkojen
muuttuessa saataviksi, suuri määrä uskoa omaan ylivertaisuuteen saa kuluvat
päivät merkitsemään lisääntyvää nuortumista.
Vanhempi
väestö ei käsitä tätä nykyistä suuntausta ollenkaan. Siksi olemme antaneet
sille sopivan nimityksen: kalkkikset! Eiväthän nämä muinaisaikojen
dinosaurukset käsitä mitään nykyajan menosta ja vauhdista! Meillä aivo leikkaa
ja mitä suurempi jytä ja melu on päällä, sitä vakuuttavampaa on kaikki
esittämämme. Nyt puhaltavat uudet tuulet, ja vanhukset saavat korjata
kampaustaan tässä hulvattomassa menossa! Ihme että tukka enää päässä pysyy!
Voi kurjuuden
kurjuus! Olisiko sittenkin helpotus jos tämä vanha sukupolvi saisi nukkua pois
kaikkea tätä näkemästä? Kaiken keskellä alkaa säälittää aivan uudella tavalla
tämä vanhempiemme sukupolvi. Vanhusten olisi paljon parempi olla, jos ei heillä
olisi niin paljon tietoa ja viisautta, että meidän säälimme jää todella varjoon
sen säälin rinnalla, mitä he kokevat meitä kohtaan! Ei ole ihme että heidän
tukkansa on muuttunut harmaaksi ja kasvot ovat niin rypistyneet murheesta, ei
närkästyksestä! Meidän siis tulisikin sääliä itseämme, narsistista
omahyväisyyttämme, joka on johtanut meidät aivan vääränlaisen maailman
luomiseen!
Jos ei
vanhoja ihmisiä olisi ollenkaan, olisimme jo totaalisesti hukassa! Onko
vanhustemme ainoa pelastus säästyä liian suurelta murheelta lisääntyvä
dementia? Onko se luonnon keino säästää entisaikojen viisaat lopulliselta sydämen
särkymiseltä? Teemmekö sittenkin palveluksen isillemme ja äideillemme, kun
annamme heidän vaipua dementian unohduksen maailmaan, pois luomastamme
sekasorron maailmasta?
Voihan nenä,
kuinka tyhmiä me oikein olemmekaan!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti