Pitääkö vanhenemista todella alkaa pelkäämään?
Onko vanhus tai sairas ihminen vain ”haitta ja
vastus”?
Tammikuussa 2006
Heinolan tilanne on hyvä esimerkki koko maata
ajatellen.
Noin neljä kuukautta sitten 92-vuotias äitini
löydettiin tajuttomana ja sairauskohtauksen saaneena palvelutaloasuntonsa
lattialta. Hänet toimitettiin sairaalaan ja siellä hän on ollut siitä lähtien,
odottamassa vanhainkotipaikkaa.
Olen jo varmaankin lähes
kymmenen vuoden ajan tehnyt ennakoivaa surutyötä ja valmistautunut henkisesti
äitini pois nukkumiseen. Nykyinen tilanne tuli kuitenkin jonakin sellaisena,
mihin en ollut valmistautunut.
Vierailtuani nyt neljän
kuukauden ajan joka toinen viikko päivittäin hänen luonaan, usein jopa kaksi
kertaa päivässä, olen jossakin määrin ollut kysymyksiä täynnä. Muutama viikko
sitten sain vastauksen päällimmäiseen ja askarruttavimpaan kysymykseeni: miksi
äitini ei vain voinut nukkua pois toivomuksensa mukaisesti, vaan nyt joudun katselemaan
kaikkea sitä, mitä silmieni eteen avautuu sairaalan pitkäaikaisosastolla? Vastaus
on selvääkin selvempi, minulle näytetään jotakin sellaista, mikä on yksi
suurimmista ongelmista tämän ajan hyvinvointimaassamme. Vanhuksien asema on
paljon huonompi kuin mitä kukaan avoimesti haluaisi myöntää.
Lyhyesti sanottuna ongelman
ydin on järjettömässä ja lyhytnäköisessä säästämisohjelmassa, kyvyttömyydessä
ennakoida tulevaa. Heinolassa on vuosikausia oltu selvillä tilanteesta, jota
jopa lääkärit, hoitohenkilökunta ja vanhusten palvelutalojen henkilökunta ovat
kutsuneet katastrofaaliseksi. Sosiaalitoimi lohduttelee ahdistavan tilanteen
näkeviä toteamalla, että on kysymys vain tämän hetkisestä ”piikistä”, joka
aiheuttaa sen, että tästä kaupungista puuttuu jo vuosien ajan noin
kolmekymmentä vanhainkotipaikkaa. Viimeisimmän vanhainkotiremontin yhteydessä
vähennettiin kaksikymmentäviisi hoitopaikkaa, mikä lie ollut motiivina?
Koska vanhusten
hoitopaikkoja ei ole, joutuu sairaala majoittamaan vanhuksia, jotka eivät
tarvitse sairaanhoitoa vaan hoitopaikan. Kirjoittaja on maallikko, mutta on
nähnyt todella paljon elämänsä aikana ihmisten kärsimystä. Viimeiset kolme
vuotta olen toiminut Ihminen tavattavissa ry:n toiminnanjohtajana ja
ihmissuhdekouluttajana. Perusteemana yhdistyksessämme on ollut henkisestä
väkivallasta tiedottaminen ja ihmisarvoisen elämän korostaminen. Uskon olevani
kykenevä näkemään nämä asiat hyvinkin syvällisesti, vaikka minulla ei olekaan
ekonomista koulutusta. Pelkkä terve maalaisjärki kertoo sen, mitä sairaalaan
kuulumattomien sijoittaminen vähäisille vuodepaikoille merkitsee koko
sairaanhoidolle. Kaikkien tiedossa on, kuinka leikkausten jälkeen nykyään ihminen
lähetetään kotiin mahdollisimman pian vuodepaikkojen vähäisyyden ja resurssien
rajallisuuden tähden. Kysymys ei ole potilasturvallisuudesta ja ihmisten parhaasta,
vaan yksinomaan säästämisestä!
Asialle kuvaavaa on parin
vuoden takainen puhelinsoitto Heinolan sairaalasta. Korostan alusta alkaen
sitä, että istuttuani pari tuntia päivittäin seuraamassa osaston toimintaa, ei
ole mieleenikään tullut moittia hoitohenkilökuntaa. Kaikki kritiikkini kohdistuu
päättäjiin ja rahakirstun vartijoihin.
Olin tietoinen siitä, että
edellisenä päivänä, kai iltapäivällä, poikani oli löytänyt mummunsa eli äitini
sekavana asuntonsa lattialta. Mummu oli viety sairaalaan ambulanssilla, ja jo
seuraavana aamuna lempeä naisenääni kertoo kuuluvansa sairaanhoitajalle
Heinolan terveyskeskuksesta. Missä olen, voisinko hakea äitini kotiinsa?
Tuolloin asuin Vantaalla ja totesin olevani kykenemätön palvelemaan asiassa.
Tietoisena siitä ettei mitään erikoisempia tutkimuksia tai kokeita voitu tuohon
ajankohtaan mennessä vielä suorittaa, kysyin hiukan kuin hölmistyneenä:
”Oletteko nyt oikein selvillä, mitä olette tekemässä?” Äidilläni ei ollut
tapana aikaansaada tällaisia tilanteita, joten lattialta löytäminen oli uusi
asia. Sairaanhoitaja mykistyi ja sanoi soittavansa hetken kuluttua uudelleen.
Puhelin soikin, ja minulle todettiin lempeästi: ”Pidämme äitinne täällä sairaalassa
vielä muutaman vuorokauden!”
Tarvitseeko tätä tapahtumaa
kommentoida? Ehkä jollekin tietämättömälle. Ilmoitin kai hoitajalle olevani
mielenterveystyössä ja hän tajusi olevansa tekemisissä ihmisen kanssa, joka
aivan selvästi valvoo omaisensa etuja. En siis moiti henkilökuntaa, mutta mihin
tilanteeseen olemme oikein kansallisesti ajautuneet, jos vanhusten sairaanhoito
tässä määrin on riippuvainen itsepäisen omaisen kannanotoista ja joskus
painostuksestakin?
Tilanne Heinolassa ei ole tänään yhtään parempi, vaan todennäköisesti
huonompi. Maallikkonakin jokainen tajuaa tehdä johtopäätöksiä kaikesta jo
kertomastamme. Vuodepaikat ovat täynnä, ja huoneisiin sijoitetaan ainakin
ajoittain ylimääräisiä petejä. Ei ole kysymys mistään tilapäisestä piikistä,
vaan pitkäaikaisesta tilanteesta. Tilanne ei voi helpottua, sillä se suuri
ikäluokka johon itsekin kuulun on juuri nyt vanhenemassa ja samalla ikävä kyllä
tavalla tai toisella kaipaamassa enenevässä määrin sairaanhoitoa. Tämä
selvästikin katastrofaalinen tilanne on vain esimakua tulevalle, jos ei
maalaisjärki mahdu päättäjien päähän.
Yhdistyksemme haluaa
korostaa jokaisen ihmisen arvoa ja koskemattomuutta koko hänen elämänsä ajan,
niin ihmisten kuin Jumalankin edessä. Olemme puuttuneet henkiseen väkivaltaan,
joka usein on hyvin näkymätöntä ulkopuolisille. Siksi olemme erikoisella tavalla
ryhtyneet tarkkaamaan asioita ja kuuntelemaan ihmisiä. Kesällä olin yhdistyksemme
kirjojen ja esitteiden kanssa lähes päivittäin Heinolan torilla ja keskustelin
lukemattomien ihmisten kanssa. Hyvin erikoista oli kuulla monen toteamus, ettei
meitä enää hoideta parhaalla mahdollisella tavalla, vaan terveytemme
kustannuksella säästetään, ja meitä eettisistä syistä pidetään vain hengissä.
On itsestään selvää, että
jos sairaala/terveyskeskus on jo nyt ylikuormitettu, ei hoitohenkilökunnalla
ole mahdollisuutta toteuttaa eettisesti oikealla tavalla sitä, mihin heidät on
koulutettu. Joudutaan jopa ambulanssilla kuljettamaan kotiin potilaita, kai
lähinnä vanhuksia, jotka kuuluisivat sairaalaan, mutta joiden hoitopaikan
vievät vanhainkotipaikkaa odottavat vanhukset.
Haluamme nähdä asian
positiivisesti ja uskomme hoitohenkilökunnan olevan tietoinen ammattinsa
merkityksestä ja vaativuudesta. Hehän ovat tekemisissä ihmisten kanssa, ei
ensisijaisesti potilaiden tai ”tapausten” kanssa. He itsekin ovat ihmisiä, ja
tämä merkitsee niin ruumiillisten kuin henkistenkin voimavarojen rajallisuutta.
Olkoon kysymys mistä tahansa työstä, tarvitsee jokainen ihminen oikeanlaiset ja
ihmisarvoiset olosuhteet voidakseen toteuttaa sitä tehtävää, joka hänellä on
suoritettavanaan.
Se että Heinolassa moni asia
on paremmin kuin suurissa asutuskeskuksissa tuskin on pätevä puolustus nyt
vallitsevalle tilanteelle, joka rasittaa sekä potilaita että hoitohenkilökuntaa.
Jos lääkäri vastoin tahtoaan joutuu kotiuttamaan potilaan säästösyistä, merkitsee
se yhteiskunnan halveksintaa ammattilaista kohtaan. Mihin loppujen lopuksi vedämme
rajan? Onko enenevässä määrin todellisuutta asia, joka pelottaa mainita julkisuudessa?
Eutanasiasta puhutaan entistä enemmän, mutta se ei ole nyt aiheenamme. Mutta
nyt seurattuamme tilannetta vuosien ajan, ei vain Heinolassa vaan muuallakin,
ja kuunnellessamme etenkin suurten asutuskeskusten hoitohenkilökunnan
ajatuksia, väistämättömästi joutuu ajattelemaan, että enemmän tai vähemmän
tietoisesti etenkin vanhuksia ja huonokuntoisimpia ihmisiä ”ajetaan alas”!
Mitä tämä tarkoittaa? Eihän
tällaista saa edes mainita, koska vain teollisuuslaitoksia ja koneita ”ajetaan
alas”! Media on täynnä mielipiteitä ja artikkeleja ja olemme tottuneet
jatkuvasti uusiin keskustelunaiheisiin. Kansakunnan muisti on kuitenkin hyvin
lyhyt, yksilöiden sitäkin lyhyempi. Mutta jotta edes hetkeksi pysähtyisimme
ajattelemaan tätä asiaa, haluamme käyttää sellaisia ilmaisuja, joita ei voida
vain olankohautuksella ohittaa.
Ihminen ei todellakaan kuulu
”alas ajettavien” joukkoon, vaikka monet tekijät viittaavatkin siihen, että
tällaista tapahtuu hyvin laajassa määrin, vaikka se tehdäänkin kauniiden verukkeiden
ja säästöohjelmien puitteissa.
Yksi suurista ongelmista
ainakin Pohjoiseurooppalaisessa kulttuurissa on se, että olemme tottuneet
käytäntöön, joka tuottaa suurempia ongelmia kuin mitä kukaan on halukas
myöntämään. Se että yleensä ottaen puhutaan ”alasajosta” tai ihmisarvoa väheksyvistä
asioista, perustuu hyväksymäämme elämänasenteeseen, missä sairaus, vanheneminen
ja kuolema halutaan piilottaa, kätkeä, siirtää hamaan tulevaisuuteen. On
kysymys melkoisesta itsepetoksesta, jonka seuraamuksista kärsimme sekä
yksilöinä että yhteiskuntana.
Aikanaan tuli televisiosta
ohjelma, joka kertoi että jokaiseen soluumme on ohjelmoitu kuolema, teemme
sitten mitä tahansa. Me emme haluaisi hyväksyä rajallisuuttamme ja
ajallisuuttamme, siksi sairaus ja kuolema koetaan niin ravisuttavina ja järkyttävinä
ja emme ole valmistautuneita kohtaamaan niitä.
Aluksi vierailuni sairaalassa
tuntuivat ahdistavilta, ja ajatuskin siitä että antaisin vielä kouluttaa itseni
lähihoitajaksi tuntui hurjalta. (Lähihoitajakoulutusta on tarjottu minulle
auttamistyöni johdosta useita kertoja, vaikka olen lähes kuusikymppinen.) Ajan
mittaan olen alkanut nähdä monia uusia asioita, jotka täydentävät tietämystäni
ja kokemustani henkisen väkivallan alueella. Jossakin mielessä vanhainkotiin
kuuluvan vanhuksen sijoittaminen kuukausiksi ja mahdollisesti vuosiksi
sairaalan pitkäaikaisosastolle on aika raakaa henkistä väkivaltaa.
Jos tällainen tuntuu
väistämättömältä ja pakolliselta ja olosuhteemme ovat paljon paremmat kuin
jossakin itäblokin maassa, on se laiha lohtu niin vanhukselle kuin omaisillekin.
Jos asialle ei haluta tehdä mitään radikaalia, tulisi lainsäädännöllä
määritellä hoitohenkilökunnalle normit siitä, miten vanhuksia ja potilaita
yhteiskunnan luvalla saadaan ilman huonoa omaatuntoa ”ajaa alas”.
Autettaviemme joukossa on
paljon erilaisia sairaanhoitajia, niin mielisairaan- kuin psykiatriankin sairaanhoitajia,
jotka ovat ajautuneet avioliittoon tai suhteeseen henkisesti väkivaltaisten
ihmisten kanssa. Voimme selvästi huomata, että monilla on tunnontuskia ja he
kokevat työnsä henkisesti erittäin raskaaksi vallitsevan tilanteen johdosta.
Heillä on ongelmansa kotonaan ja yksityiselämässään, ja lisäksi työ vaatii
tekemään sellaistakin, mikä aikaisemmin koettiin kyseenalaiseksi ja
mahdottomaksikin. Eräskin kertoi siitä, kuinka heidän osastollaan on
lääkekaapissa pitkä rivi nimenomaan vanhusten rauhoittamiseen tarkoitettuja
lääkkeitä. Koska henkilökuntaa on liian vähän, ei yksittäisille vanhuksille
liikene tarpeeksi aikaa, ja yksinäisyyttä kokevat ja itsensä hylätyksi tuntevat
vanhukset aivan maalaisjärjen perusteella tulevat levottomiksi ennen kuin
vaipuvat apatiaan. Rakkauden ja läheisyyden, todellisen välittämisen sijasta
joudutaan antamaan pillereitä, vaikka halu olisi toteuttaa sitä etiikkaa, joka
kuuluu perinteiseen lääketieteeseen.
Vallitsevien olosuhteiden
johdosta hoidetaan vain ruumista, vaikka ihminen on vähintään yhtä paljon,
jollei enemmänkin henkinen olento.
Työmme näinä kolmena vuotena on osoittanut aivan
selvästi, että ainakin henkistä väkivaltaa kokeneiden ihmisten kehollisista
sairauksista suuri osa häviää heidän saadessaan henkistä tukea ja kun ahdistava
ilmapiiri poistuu. Monet asiantuntijat uskovat suurimman osan kehollisista
vaivoistamme aiheutuvan henkisistä tekijöistä. Koska olemme maallikoita emme
ryhdy kiistelemään näistä asioista, mutta maallikonkin ymmärrys riittää siihen,
että jos koko elämänsä omassa kodissa viettänyt vanhus tajuntansa menetettyään
herää sairaalan vuoteessa ja kuulee kotiin pääsemisen olevan mahdotonta, on se
hänelle tavaton ja koko olevaisuuden mullistava järkytys. Hän on tottunut omaan
rauhaan ja hiljaisuuteen, ja nyt viereisellä vuoteella makaa toinen ihminen,
joka koko ajan toistaa ääneen samaa ajatusta, tulkoon se sitten hänen
mielestään tai kuulemistaan vierailevien ihmisten keskusteluista. Eli kaikki
inhimilliset tekijät ovat vuoteessa makaavaa vastaan eikä ole mikään ihme jos
kauhu täyttää hänen mielensä. Onko sillä niin väliä, kun hän on vanhus ja
elämänsä päätepisteen lähellä? Kuka meistä tietää hänen elämänsä pituutta, tai
mitä poissaolevimmankin tuntuinen ihminen sisimmässään kokee ja tuntee? Mihin
siis vedämme rajan, milloin hyvällä omalla tunnolla voimme hymähtää ja todeta,
että yksi lysti mitä tämä ihminen ajattelee?
Onko siis syytä alkaa
pelkäämään vanhenemista toden teolla? Sairaalavuoteeseen joutuminen ei ole vain
vanhusten asia, vaan monilla pitkäaikaisosastoilla makaa paljon kirjoittajaakin
nuorempia koulutovereita ja tuttuja. Jos emme niinkään nyt välitä kärsivistä
lähimmäisistämme ja vanhuksistamme, niin ajatelkaamme edes itseämme ja ajakaamme
tässä kohden omaa etuamme, sillä se on meidän kaikkien etu.
Kirjoittajan kanssa suureen
ikäluokkaan kuuluu valtava määrä ihmisiä. Tällä menolla meillä ei ole sijaa sen
paremmin vanhuksina kuin ei sairainakaan!
Kirjoittaja pitää Heinolaa
kotikaupunkinaan, vaikka on matkannut ympäri Suomea työn perässä. Heinola olisi
varmastikin mukava paikka viettää eläkepäiviä, vaikka auttamistyömme merkitsee
sitä, ettei kirjoittaja ajattelekaan varsinaiselle eläkkeelle lähtemistä. Mutta
sitten kun ei enää jaksa kuunnella kärsivien ihmisten kertomuksia ja useammat
päiväunet ovat tarpeen, olisi kiva tietää paikasta jossa voi elämänsä viimeiset
hetket viettää. Mutta jos Heinolassa ei nytkään ole paikkaa pienipalkkaiselle,
niin entä sitten kun vielä enemmän säästetään? Ovatko kaikki päättäjät
varakkaita, tulevaisuutensa varmistaneita kaukonäköisiä? On todella kurjaa jos
kaukonäköisyys rajoittuu oman tulevaisuuden varmistamiseen, kun kuitenkin
valtaosa meistä on niin sanottuja köyhiä, joilla ei missään olosuhteissa ole
varaa maksaa yksityisen vanhainhoidon maksuja? Emmekä myöskään halua esim.
Orimattilaan, missä kaupungilla on vanhainkotipaikkoja. Jos vanhana asiat ja
ajat hukkuvat, ystävät ja sukulaiset kuitenkin säilyvät mielessä. Mutta että
nämä tulisivat Orimattilaan meitä katsomaan… huh, huh ja huh!
Vanhainkotipaikkojen ostaminen
lähikunnista (Orimattila ei ole mikään lähikunta) ei ole mikään ratkaisu
ongelmaan. Omaisten saati sitten vain tuttujen vierailumahdollisuus jonnekin
kauemmaksi on aivan käsittämätön ajatus. Tällä tavoin vanhus irrotetaan kaikista
yhteyksistään entiseen tai normaalielämään. Emme kehota ketään sukulaisia sallimaan
omaisen siirtäminen muulle paikkakunnalle, ennen kaikkea jos on vielä kysymys
ihmisestä, joka koko elämänsä on elänyt samalla paikkakunnalla. Orimattilaan
esimerkiksi voi sijoittaa vain vanhuksia, joilla ei todellakaan ole ketään
sukulaisia.
Oli aika maassamme jolloin
jossakin määrin käsitettiin ihmisen todellinen olemus. Korostettiin henkistä
puolta ja uskottiin tarvittavan hoidossa niin henkistä kuin kehollistakin
hoitoa. Esim. kun kirjoittajalla todettiin olevan uniapnea vuonna 1992, kuului
hoitoon oikeastaan kaikki mahdollinen, mukaan lukien psykologin kanssa
keskustelu kerran vuodessa. Tuli kuulemma kertoa sairaalaan kaikki mahdolliset
vaivat, koska ihminen nähtiin kokonaisuutena, sillä tämäkin sairaus aiheuttaa
paljon henkistäkin kärsimystä niin itselle kuin omaisillekin. Vähä vähältä sai
huomata, etteivät tietyt vaivat enää kuuluneetkaan hoidon piiriin, enkä ole
selvillä siitä miten uniapneaa nykyään hoidetaan. Selvää on kuitenkin, että kaikessa
mahdollisessa on tingitty.
Vanha ihminen on herkkä ja
hauras niin keholtaan kuin psyykeltäänkin. Hän ei suinkaan ole tunteeton ja
kuin jokin puupökkelö, jota voi hiukan töniä sinne tänne. Hän on oppinut
elämässään paljon ja tietää esim. nykyaikana, että usein on parasta vaieta kuin
pitää ääntä itsestään. Siksi monen vanhuksen hoidontarve ei useinkaan tule
esiin.
Erikoisalanamme on ollut ja
on edelleenkin narsistisesta persoonallisuushäiriöstä tiedottaminen. Nyt
useammatkin alaa tuntevat ovat alkaneet antaa autettaville ohjeita, jotka monen
mielestä ovat hyvin kyseenalaisia. Kirjoittaja tietää mistä on kysymys ja on
itse alkanut antaa samoja ohjeita. On nimittäin osoittautunut olevan siten,
että kiusattu osapuoli usein on itse niin väsynyt ja uupunut, ettei osaa pitää
puoliaan, vaan ikään kuin heittäytyy kiusaajansa ja ympäristön viemäksi. Jos
hän sitten viimeinkin rohkenee kertoa ammattiauttajalle elämänsä
todellisuudesta, leimataan hänet usein mieleltään epävakaiseksi, eli kiusatun
ja kiusaajan roolit vaihtuvat. Siksi kehotamme etukäteen miettimään tarkoin
mitä kertoo ammattiauttajalle. Läheskään aina ei tule kertoa totuutta sellaisenaan,
vaan tulee varoa tiettyjä termejä ja ilmaisuja, jopa tiettyjä sanoja ja
lauseitakin. Jotta ihminen siis saisi asiallista apua ja hoitoa, on häntä
nykyään kehotettava, jos ei suorastaan valehtelemaan, niin ainakin kertomaan
asia sellaisella tavalla että auttaja on pakotettu näkemään asia oikeassa
valossa.
Sama alkaa päteä muuhunkin
hoitoon. Useimmat vanhukset ovat elämän myötä oppineet niin rehellisiksi, että
siitä on heille suoranaista haittaa. Kun lääkäri kysyy, selviytyykö potilas nyt
varmasti näissä olosuhteissa ja onko tietynlainen hoito potilaan mielestä
sopiva (kysytäänköhän potilaalta yleisellä tasolla enää mitään?), vanhus usein
hymyilee ja päivittelee tohtorin työtaakkaa. Toki hän pärjää, eihän hän halua
pahoittaa lääkärin mieltä. Hoitoa saa kun vaatii sitä, esittää sairautensa ja
vaivansa sellaisessa valossa, ettei hoitoa tarjoava taho rohkene suhtautua
potilaaseen ylimalkaisesti. Esim. mielenterveysalalla joku
maanisdepressiivinen, maanisessa vaiheessaan hyvin aktiivinen henkilö saa
terapiaa ja hoitoa, yksinkertaisesti siitä syystä ettei hoitava taho kerta kaikkiaan
jaksa vastustella hoitoon pyrkivää. Masentuneilla ei tästä johtuen juurikaan
ole toivoa ainakaan kunnallisesta hoidosta, sillä sen saamiseen vaaditaan
sellaista aktiivisuutta mitä masentuneella ei yksinkertaisesti ole.
Sairaalaan joutunut vanhus
ei useinkaan valita tai esitä vaatimuksia. Hän on yksinkertaisesti siinä määrin
järkyttynyt omasta tuttavallisesta piiristään pois joutumisen johdosta, että
kääntyy helposti sisään päin. Usein kuvaan astuu todellisuuden kieltäminen,
sillä todellisuuden kohtaaminen on aivan liian järkyttävä asia. Emme varmaankaan
ole pahoja ja tyhmiä jos väitämme, että yhteiskunnallisesti olemme ajautuneet
tilaan, joka saa hoitoon joutuvat vanhukset sairastumaan entistä pahemmin,
koska henkiseen puoleen ei pystytä keskittymään juuri ollenkaan. Turvonneita
jalkoja ja erilaisia särkyjä hoidetaan ja voidellaan, ihmetellen että miksi tuo
mummo tai vaari niin usein kertoo pieneltä tuntuvista vaivoista ja tillittää
hoitajaa silmiin. Meiltä jää usein käsittämättä, että he pyytävät juuri sitä
samaa mitä kaikki kaipaamme: läheisyyttä, kosketusta toiseen ihmiseen, huomiota
edes pieneksi hetkeksi. Meille jokaiselle on niin hyvää tekevää tuntea olevamme
tärkeä jollekin ihmiselle!
Vanhusten itsemurhista
puhutaan kuin kuiskaten tietyin väliajoin. Todellisuus on paljon
kauhistuttavampi kuin kukaan rohkenee kertoa. Kuinka moni jättääkään lääkkeensä
syömättä, kuinka moni tietoisesti tai alitajuisesti ryhtyy itse ”ajamaan
itseään alas” juuri sen mallin mukaisesti, minkä tämä yhteiskunta on omaksunut.
Tuleeko meidän todella pelätä vanhenemista, jos vanhuudessa menetämme kaiken
arvokkuutemme ja ihmisyyden? Työskentelemmekö koko elämämme ajan voidaksemme
sitten lopussa todeta, että meistä on tullut vain haitta ja vaiva nuoremmille
ihmisille? Eikö meillä ollut sen verran viisautta, että olisimme ymmärtäneet
kuolla kupsahtaa ennen kuin meistä on suurta vaivaa tuleville sukupolville?
Joudumme myöskin kysymään,
millaisia ihmisiä meistä ja vanhuksista kehittyy kaiken tällaisen keskellä.
Kuinka paljon tulevaisuuden uhkakuvat vaikuttavat tämän hetkiseen käytökseemme?
Lisääntyykö narsismi vieläkin katastrofaalisemmin kuin miltä tällä hetkellä
näyttää? Ihaillessamme itseään palvovia ja omaa hyväänsä ajattelevia ihmisiä
tulemme jonakin päivänä huomaamaan, että joku vieläkin narsistisempi henkilö on
ohittanut minut itseni ja paikkani auringossa on pimentynyt. Ei nykyinen eikä
mikään kuvitteellinenkaan yhteisömalli pysty kestämään nykyisen mallisen
narsismin kehitystä. Tuloksena on oleva totaalinen kaaos, ja useampikin on
esittänyt ajatuksen, että juuri tähän pyritäänkin ikään kuin jonkinlaisena
salaliittona. Tällaisista teorioista puhuminen on kylläkin vaarallista ja siten
antaa toisen käteen aseen itseään vastaan. Jättäkäämme siis tämä aihe.
Kirjoittaja on havainnut
itsessään piirteen, joka kai pätee jokaiseen myötätuntoiseen ihmiseen.
Pitäessäni vertaistukiryhmiä ja vieraillessani eri mielenterveysyhdistyksissä
olen huomannut tuon tunnin tai parin aikana selvästi muuttavani käytöstäni.
Koska haluan olla vertainen, en mene näihin tilaisuuksiin toiminnanjohtajana
tai ihmissuhdekouluttajana, vaan vain ihmisenä. Ahdistuneiden ja sairaiden
ihmisten keskellä asentoni ja olemukseni vaistomaisesti muuttuu, koska näkemäni
saa minut tuntemaan yhteenkuuluvuutta näiden ihmisten kanssa. Pidän kuitenkin
itseäni melko terveenä ihmisenä, mutta miten on niiden vanhusten tai muiden
ihmisten suhteen, jotka temmataan tutusta ympäristöstään paljon sairaampien
ihmisten keskuuteen? Jos minä terveenä koen ympäristön vaikutuksen niin
voimakkaana, kuinka sitten täysin uuteen ympäristöön joutunut sairastunut
ihminen kokee kaiken?
Meidän koko elämämme
perustuu tietyssä määrin peileihin katsomiseen. Jokainen meistä on kehittynyt
toisten ihmisten vaikutuksen alaisena ja olosuhteet ja me itse olemme
määritelleet ne peilit, joihin katsomalla olemme tänään sitä mitä olemme. Nämä
peiliin katsomiset kestävät elämämme loppuun asti. Me käytämme kohtaamiamme ihmisiä
heijastamaan niin itseämme kuin ajatuksiammekin. Kohtaamamme henkilö tekee
saman, ja näiden vaikutusten johdosta meissä tapahtuu koko ajan jotakin.
Mitä jos itse herään jonakin
päivänä sairaalan vuoteesta, tottuneena määräämään itse elämästäni ja
seurastani. Herään kovaan kiroiluun ja huutoon: ”Apua, …kele, …tana, hoitaja
heti tänne!” Viereinen vuode tärisee ja huoneessa haisee selvä paska. Minut on
pantu samaan huoneeseen tällaisen naapurin kanssa, koska itse olin tajuton
tähän asti. Ennen kuin kukaan selittää minulle mitä on tapahtunut ja missä
olen, kauhu on mahdollisesti vallannut mieleni, mutta en kykene nousemaan
vuoteesta ja juoksemaan karkuun.
Olen saanut jonkinlaisen
sairauskohtauksen ja mieleni on vielä hyvin sekava. Tiedän vain pelkääväni ja
olevani täysin neuvoton. Viereinen potilas on ollut sairaalassa jo kuukausia ja
hänellä kuulemma on tapana huutaa tällä tavoin päivittäin kymmeniä kertoja.
Siksi kukaan ei tule katsomaan häntä eikä minua, enkä tiedä miten kiinnittäisin
jonkun huomion itseeni, sillä en selvästi tajua olevani sairaalassa.
Alan maallikkoihmisenä en
ehkä olisi niin kauhuissani kuin joku muu. Mutta voin samaistua niiden lukemattomien
ihmisten kanssa, jotka eivät mielessään kykene käsittelemään tätä kauhua, sillä
tilanne on niin odottamaton ja äkillinen. Vanhus saattaa tuntua hyvin sekavalta
sairauskohtauksensa johdosta, mutta kukaan meistä ei loppujen lopuksi tiedä
mitä näiden ihmisten sisimmässä liikkuu näinä hetkinä. Hyvinkin sekavan ulkokuoren
alla saattaa myllertää jotakin hyvinkin voimakasta. Me saatamme hymyillä ja
myhäillä tuttavamme tai sukulaisemme sekavuudelle ja todeta, ettei se ole
mikään ihme että näin vanha ihminen nyt viimeinkin meni sekaisin. Nyt alkaa jo
olla kiire sinne ja sinne, tulkaahan lapset, mummi jää nyt tänne. Hei vaan
mummi, tulemme taas kun ehdimme. Kuka takaa meille, ettei sekavan kuoren alla
jokin itke tai huuda suureen ääneen, ilman että me olemme kykeneviä sitä
kuulemaan?
Juuri siksi meidän kunnioituksemme vanhusta kohtaan
tulee jatkua aivan viimeiseen hengenvetoon asti. Kuinka moni vanhus,
huomatessaan lastensa ja lastenlastensa kiusaantumisen näillä vierailuilla
alkaa oma-aloitteisesti ”ajamaan itseään alas” säästääkseen omaisensa näiltä
kiusallisilta vierailuilta. Kukaan meistä ei toivo tällaista itselleen, eikä
ole kohtuutonta viitata sanankohtaan, joka kehottaa rakastamaan lähimmäistään
niin kuin itseään.
Yhteiskunta joka ei
kunnioita vanhuksiaan eikä pidä heistä huolta on automaattisesti tuomittu
kantamaan asian seuraukset, ilman että alkaisimme puhua jumalallisista tuomioista.
Kuinka valtava menetys onkaan lukemattomien kohdalla se, etteivät esim. lapsenlapset
vanhempien provosoimina pidä oikeanlaista yhteyttä isovanhempiin. Jos nykyinen
suuntaus olisi tiettyjen kansallisuuksien tiedossa, ei maatamme arvostettaisi
läheskään niin korkealle. Meillä olisi valtavasti opittavaa esimerkiksi
Japanista ja muista Kaukoidän maista.
Olemme jo kirjoituksissamme
todenneet, että ihminen voi ”ajaa itsensä alas” pelkällä mielellään. Meille
kaukaisissa kulttuureissa jokin poppamies tai heimon johtaja, tultuaan
syrjäytetyksi omaa kyvyn, joka meillä länsimaalaisina on hyvin paljon lievemmässä
muodossa. Tällainen syrjäytetty henkilö menee viidakkoon yksinäisyyteen ja
kuolee kolmen vuorokauden kuluessa ilman myrkkyjä tai aseita. Monet omasta
kodistaan lopullisesti luopumaan joutuvat menehtyvät yksinkertaisesti
mielipahaansa. Tästä ei ole liiemmälti puhuttu julkisesti, mutta jo pelkkä
maalaisjärki ja erilaisten tilanteiden seuraaminen paljastavat sen. Asiaa ei
tee helpommaksi tai oikeuta se, ettei enää ole entisaikojen vanhainkoteja,
joissa kymmenet ihmiset olivat samassa huoneessa ja söivät mitä saivat. Meille
on luvattu parempi vanhuus ja tulevaisuus, mutta voidaanko kaikki riistää
meiltä väärällä säästämisellä ja voitontavoittelulla?
Olemme nyt kuulleet aivan
ammattilaisilta, että tällä alueella kaivataan omaisten ja tavallisten ihmisten
asiaan puuttumista. Todellisuudessa rahaa on, mutta se käytetään vähemmän
tärkeisiin asioihin. Pelkkä raha ei ole ongelmamme, vaan oikeanlaisen mielen
omaksuminen. Järjestelemällä ja oikealla suunnittelulla voidaan muuttaa paljon
jos halutaan. Luovuttaminen on vihoviimeinen asia tällä alueella, vaikka kaikki
näyttääkin toivottomalta.
Asun nykyään Heinolassa ja
jotkin asiat ovat muuttuneet jonkin verran. Tämä oli tilanne vuonna 2006 ja
jatkuu melko yleisesti maassamme edelleen.
Markku Vuori ihmissuhdekouluttaja
Ihminen tavattavissa ry:n
toiminnanjohtaja
ihminentavattavissa.net
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti