Voidaanko luonnehäiriö havaita?
Kirjoitus vuodelta 2005?
Miten voidaan jostakin ihmisestä
havaita hänen luonnehäiriöisyytensä? Miten voidaan avioliittoon mennessä
tunnistaa tällainen ihminen? Miten voidaan työpaikalle uutta henkilökuntaa
valittaessa seuloa pois tällaiset ihmiset? Siihen ei ilmeisestikään kukaan osaa
vastata, koska on kysymys mahdottomasta tehtävästä. Minulla on paljon kokemusta
näissä asioissa, mutta minun on tunnustettava, että yhä uudelleen saatoin
langeta luottamaan tällaiseen ihmiseen tiedostamatta hänen ongelmiaan. Ne
tulevat esiin vasta tietyissä, odottamattomissa tilanteissa. Minun tehtäväni ei
ole laatia diagnoosia eikä kehottaa ketään tekemään sitä. Vasta siinä
vaiheessa, kun selvät tunnusmerkit alkavat näkyä, voidaan alkaa epäilemään
jotakin. Nämä ihmiset ovat mestareita kätkemään todellisen olemuksensa!
Toteamme kirjoituksissamme
toistamiseen sen, kuinka lopultakin apua hakiessaan uhrit usein joutuvat
ammatti-ihmisen edessä syyllistetyiksi sen johdosta, että ovat itse antautuneet
sellaiseen suhteeseen, tai sitten kaikesta huolimatta jatkaneet
epäonnistuneessa suhteessa. Jos nytkään ammattilainen ei ole kykenevä
tunnistamaan lh-persoonaa, niin kuinka siihen sitten olisi kyennyt joku
rakastunut maallikko aikana, jolloin asiasta ei puhuttu ollenkaan?
On myös suunnattoman väärin se, että
useat uhrit saavat diagnoosin: ”riippuvainen persoonallisuus” yksinomaan sen
perusteella, etteivät ole aikaisemmin paenneet parisuhteesta tai työpaikasta.
Syyllistettyä syyllistetään siis yhä uudelleen, kestämättömin perustein!
Tulemme myöhemmin vielä tarkemmin toteamaan sen, kuinka useat vanhemmat
uhraavat oman elämänsä ja hyvinvointinsa lasten tähden, suojellakseen heitä
sairaalta osapuolelta.
Jos kotiolosuhteissa on kestämättömiä
tilanteita, on niitä työpaikoilla vieläkin enemmän. Mielen osoittaminen kotona
on normaalia eikä johda automaattisesti uloslentämiseen, mikä mitä
todennäköisimmin seuraa työpaikalla. Olemme saaneet kuulla aivan uskomattomista
tilanteista, missä osa työntekijöistä on organisoitu tukemaan nimenomaan
kiusaajaa kiusattua vastaan.
Kuka osaisi epäillä näitä koko
yhteisön tai seurapiirin näyttävimpiä ja sosiaalisimpia ihmisiä? He nauttivat
kaikkien arvostusta, he ovat näkyvimpiä henkilöitä missä tahansa sitten
esiintyvätkin. Mutta kaikki loistokkuus ja charmi on lainahöyheniä,
mahdollisesti piiloon jäävän, vaatimattoman aviopuolison ominaisuuksia, jotka
eivät pääse näkyviin, koska tämä jää taka-alalle tunnustelemaan ohimoonsa
kasvavaa hurjaa ja rumaa sarvea. Hänet on taitavasti aivopesty ja saatu
vakuuttumaan siitä, että hän on vain esteenä toisen karriäärin kasvulle ja
menestykselle elämässä. Hän on käytännöllisesti katsoen menettänyt luottamuksen
itseensä ja kykyihinsä, jotka nyt tulevat esiin puolison tai työtoverin
elämässä!
Kuinka uskomattomalla tavalla
voidaankaan toisen työpanos varastaa itselle ja antaa juhlia itseään toisen
saavutusten ja oivallusten alullepanijana! Omasta elämästäni voisin kertoa
lukemattomia esimerkkejä, kuinka kuukausien ja vuosien työstä kunnia meneekin jollekin
toiselle henkilölle. Koska en kuitenkaan halua liata pesää, jossa vietin
vuosikymmenet, kerron näistä asioista myöhemmin jonkun toisen kokemuksina.
Tärkeintä ei todellakaan ole personoida näitä asioita julkisen sanan esimerkin
mukaan, vaan asiaamme palvelee parhaiten tieto siitä mitä tapahtuu. Missä ja
kenen päässä erikokoiset sarvet kasvavat on kuitenkin sivuasia näiden
kirjoitustemme yhteydessä.
Tarvittaisiin varmaankin jonkin
science-fiktion elokuvan todellisuuden näyttävät silmälasit, jotta nämä rumat
sarvet voitaisiin nähdä siellä missä ne ovat!
Luonnehäiriöisyys on siis varmaankin
yksi vaikeimmista sairauden lajeista, erikoisesti jo mainitsemamme piirteen
johdosta. Asiantuntija yleensä voi tehdä arviointinsa ja diagnoosinsa
tutkimalla potilasta, mutta suurimmassa osassa näitä tapauksia, jos diagnoosi
yleensä suostutaan tekemään, on se tehtävä vastoin kaikkea yleistä käytäntöä ja
uskomusta: se on tehtävä uhrin kertomuksen perusteella, koska potilaalta
itseltään puuttuu täysin sairauden tunto ja tietoisuus siitä. Onko sitten ihme,
että Herramme sanoi: “Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.“ Siitä
ilmeisestikin johtuu se, että yleisen uskomuksen mukaisesti nämä ihmiset eivät
voi kokea todellista parantumista. Kaiken lukemani ja kokemani perusteella on
minun valitettavasti hyväksyttävä tämä näkemys, joka jättää ainoastaan yhden
mahdollisuuden jäljelle: vain Jumalan luomisihmeen kaltainen asioihin
puuttuminen voi muuttaa asian!
Kuinka moni ylipäätään uskoo
luomisihmeeseen omassa elämässään? Kuinka moni suuntaa elämänsä sen mukaisesti,
odottaen mahdottoman tulemista mahdolliseksi? En ole tainnut tavata sellaista
ihmistä! Mutta muiden kohdalla siihen uskotaan niin vakuuttavasti, että
suurella äänellä kuulutetaan avioliiton peruuttamattomuutta ja kehotetaan ja
suorastaan pakotetaan uhrina olevaa aviopuolisoa jatkamaan liitossaan —
ilmeisestä hengenvaarastakin välittämättä! Ns. vapaissa suunnissa ja
luterilaisen kirkon alla olevissa erityisyhteisöissä on, vastoin yleistä
tietoisuutta, vallitsevana uskomattomassa määrin käsitys, että uskovaisessa
perheessä toinen saa tehdä toisellensa melkein mitä vain — uskonnon varjolla!
Erikoisesti uskotaan miehellä olevan totaalinen valta naisen elämään.
Yksi järkyttävimmistä kokemuksista
tämän työn puitteissa on varmastikin se, kuinka jo erossa elävää puolisoa
seurakuntalaisten taholta ahdistetaan palaamaan takaisin maanpäälliseen
helvettiinsä. Vuosikausia on mielessäni ollut kirjoittaa seurakuntaa koskeva
kirjanen, jonka nimeksi tulisi Clint Eastwoodin elokuvan innoittamana ”Armoton”
(Aloitettu toukokuussa 2004). Kuinka monen itseänsä uskovaisena pitävän ihmisen
edessä onkaan ankara todellisuus jopa jo tämän elämän aikana! Tuottaa melkoista
surua omata kyky nähdä pahuus siellä, missä se todella on. Olenkin joutunut
syvällä murheella pyytämään anteeksi kaikkea sitä vahinkoa, mitä
kristillisyyden varjolla on tehty kanssamatkaajille, erikoisesti niissä
piireissä, missä itsekin vaikutin. Vasta nyt olen saanut rohkeuden nousta
kaikkea rakkaudellisuuden varjolla tehtyä väkivaltaa vastaan.
Tästä sairaalloisesta
terrorisoimisesta kirjoitamme siis eri kirjassa.
Avun tarve ja saaminen ristiriidassa keskenään
Onko siis meillä oikeus vaatia
toiselta sellaista, mitä itse emme missään tapauksessa sietäisi? Kirjoitan
näitä rivejä nimenomaan sen tähden, että ne herättäisivät keskustelua ja
ajattelemista, heräämistä näkemään sen
kätketyn kärsimyksen mittavuus, josta tähän asti ei ole ollut mitään aavistustakaan.
En pyri lainkaan väittämään, että
tämä kirja voisi palvella oppikirjana, sillä tällä alueella pätee ns. veteen
piirretyn viivan laki. Me emme pysty määrittelemään mistä mikin sairaus alkaa
ja mihin se päättyy.
Nykyinen suuntaus on toisaalta aivan
käsittämätön maalaisjärjen omaavalle ihmiselle. Lapsipsykiatriaa ajetaan alas,
nuorisopsykiatria on jonkinlaisessa hallinnassa, mielisairaalat pyritään
sulkemaan ja sairaille tarjotaan entistä enemmän tabletteja. Nyt toisen
painoksen ollessa tekeillä on tullut selväksi se, ettei terapiaa tule saamaan
kuin vain pieni osa sitä todella tarvitsevista.
Mistä todellisuudessa on kysymys?
Yksi näkemys on, että jokainen jossakin määrin on sairas, eli ei siis tarvita
mielisairaaloita eikä hoitoa. Toinen yhtä absurdi näkemys on, ettei kukaan
todellisuudessa ole mieleltään sairas, joten siinäkään tapauksessa ei tarvita
sairaaloita eikä hoitoa. Millainen herääminen tuleekaan olemaan aivan
lähitulevaisuudessa, kun totuus paljastuu?
Rohkenisinko tuoda esiin erään
todella aran asian? Kirjoitan siitä omalla tavallaan kirjamme toisessa osassa:
”Luonnehäiriöisen uhri alkaa vapautua.” Mutta viime aikoina on erikoinen
huolestuneisuus alkanut vaivata yhä enemmän. Viime vuosien kuluessa on hyvin
paljon keskusteltu eutanasiasta, ja enemmistö yhdessä yhteiskunnan kanssa on
selvästi sitä mieltä, ettei ihmisellä ole oikeutta päättää kenenkään
kuolinhetkestä.
Kun nyt lähes päivittäin saan uusien
ihmisten yhteydenottoja, alkaa kuva hahmottua aivan liian armottomana, koskien
niin mielenterveyden kuin kehollisenkin hoidon tilaa. On jo selvinnyt, ettei
terapiaa saa kuin vain osa tarvitsijoista, ja se on tunnustettu avoimesti.
Mutta sama pätee muuallakin, niin että sairaaloissa aivan selvästi joudutaan
valitsemaan ketä autetaan ja ketä ei. Toisaalta ei varmaankaan kukaan halua
tunnustaa, ettei apua annettaisi, mutta joudutaan todella monelle antamaan
toissijaista hoitoa, eli ei parasta mahdollista hoitoa.
Jos jossakin kadun varrella tai
pienehkössä ihmisjoukossa ääneen toteaa, ettei meitä todellisuudessa enää
hoideta, vaan vain jotenkuten pidetään hengissä, kuuluu ympäriltä hyväksyvää
murinaa ja aivan ventovieraidenkin kommentteja: ”Asia on juuri siten kuin
sanoit!” Ihmiset siis on jo tavallaan lajiteltu ”kuoleman jonoon” ja ”elämän
jonoon”. Terapiaa annetaan niille, joiden panos työelämässä on tärkeä. Miten
tämä poikkeaa eutanasiasta?
Toistakaamme vielä: Aikaisemmin
puheenamme olevan sairauden nimi oli siis psykopatia,
ja sairasta kutsuttiin psykopaatiksi.
Asian lieventämiseksi keksittiin uusi nimi: luonnehäiriö
ja luonnehäiriöinen, tai minävaurioinen.
Vielä tänäkin päivänä voidaan todeta, että vain harva ihminen tietää mitä nämä
sanat kätkevät taaksensa. Siksi kai on keksitty jälleen uusi termi, jonka
taakse kätketään lähes kaikki persoonaan liittyvät ongelmat, eli yleiseksi
käsitteeksi on valittu persoonallisuushäiriö
ja persoonallisuushäiriöinen. Minä
vastustan tätä yleistämistä siitä mielestäni pätevästä syystä, että on väärin
leimata kaikki ongelmalliset ihmiset tällä käsitteellä. Olen tavannut melkoisen
määrän ihmisiä, jotka on diagnosoitu persoonallisuushäiriöisiksi, ja jos heidät
kaikki tuomitaan toivottomiksi tapauksiksi, on kadotettu jotakin merkittävää.
Usko parantumiseen tai elpymiseen on riistetty niin potilailta kuin heidän
omaisiltaan ja tuttaviltaan.
Minä haluan ehdottomasti erottaa
toisistaan ns. pienempiongelmaiset ja ne, jotka omalla käytöksellään ja
olemuksellaan johtavat meidät puhumaan uhreista ja näiden kärsimyksistä.
Liiallinen yleistäminen on aina vaarallista ja tuo mukanaan kestämätöntä
problematiikkaa.
Sallittakoon minun esittää aivan
käytännön esimerkki elävästä elämästä. Mikä on ero psykopaatin ja persoonallisuushäiriöisen
välillä?
Etsin aikanaan asuntoa eräästä
Helsingin asumalähiöstä. Kävin luontaistuotekaupassa ostamassa
kalkkitabletteja. Myyjä kysyi onko minulla liikkeen etukorttia, mihin vastasin
vasta tulleeni pääkaupunkiseudulle mielenterveysyhdistyksemme perustamisen
takia. Paikalla oli nuoripari ja kuuli puheemme. Lähdettyäni liikkeestä mies
juoksi perääni, otti minua kiinni hihasta ja kertoi saaneensa diagnoosin
”persoonallisuushäiriöinen”. Voisinko auttaa häntä, olisiko meillä
vertaistukiryhmää, jossa hän voisi käydä? Hän siis tiedosti ongelmansa ja haki
apua.
Olettakaamme, että samassa liikkeessä
oli psykopaatti samanaikaisesti. Hän olisi kuultuaan keskusteluni myyjän kanssa
todennut seurassaan olleelle: ”Kaikenlaisia hulluja sitä meidänkin keskellämme
kulkee. Onneksi me olemme niin terveitä ja viisaita!”
Todella pahasti luonnehäiriöisen
kohdalla on vaikea uskoa mihinkään parempaan, koska häneltä puuttuu täysin
sairauden taju. Hän on mielestään täysin kunnossa, ja syyttää useimmiten
lähellään olevaa tai olevia mieleltään sairaiksi, ja pyrkii saattamaan heidät
hoidon piiriin. Ikävä todellisuus on se, että hän ei tyydy ainoastaan siihen, vaan tekee kaikkensa saadakseen läheisensä
todella mielisairaaksi, tai loputtomasti ärsyttää tekemään jotakin
sellaista mikä saattaa hänet joko hoitoon tai jopa vankilaan!
Jolta on riistetty terve itsetunto,
sitä on helppo hallita. Jatkuva omien ja kuviteltujen virheiden projisoiminen
toiseen johtaa itsetunnon katoamiseen, ja seurauksena on jonkinasteinen
masennus. Masennus on luonnon järjestämä suojakeino, mutta jatkuvana ja
liiallisena se muuttuu sairaudeksi. Jatkuva vakava masennus ei ole vain mielen
sairaus, vaan johtaa moniin erilaisiin ruumiillisiin vaivoihin. Todellisuudessa
uhrin suurin ongelma ei ole masentuneisuus, vaan traumaattisuus. Hän kulkee
pettymyksestä toiseen, katastrofista toiseen. Huomisen päivän pelko kummittelee
mielessä koko ajan.
Kuinka yksinkertaista olisikaan, jos
hermomme olisivat vain jokin möykky jossakin päin kehoa, mistä se voitaisiin
tarvittaessa poistaa tai rauhoittaa siihen suunnatulla pistoksella. Mutta ei,
hermomme ovat jakautuneet ympäri koko ruumistamme, ja ne ovat kaikki alttiita
kehoamme ja mieltämme kohtaaville häiriötekijöille!
Jatkuva stressi ja masennus siis
palvelevat luonnehäiriöistä hänen tavoitteidensa saavuttamisessa. Mistä
tällainen mieletön päämäärä? Jokainen loukkaus luonnehäiriöistä kohtaan on
loukkaus hänen persoonaansa kohtaan, ja se on kostettava keinolla millä
hyvänsä! Pelkkä erimielisyys ja puolustautuminenkin katsotaan jo
vihamielisyyden osoitukseksi! Seuraa valtaava määrä erilaisia syytöksiä, joiden
kohdalla uhri ei voi muuta kuin ihmetellä ja puistella päätään: “Se mitä sinä
sanot minulle, se minun olisi tullut sanoa sinulle. Miksi sinä haluat rikkoa
minut?“ Joissakin teoksissa tuodaankin asia esiin hyvin vakavalla ilmaisulla:
hovissa olemiseen tyytymätön ja kapinaan nouseva on tuhottava keinolla millä
hyvänsä.
Historian kirjat kirjoitetaan uudelleen
“Mitä sinä sanot minulle, se
minun olisi tullut sanoa sinulle.“
“Matti oli todella väsynyt ja surullinen. Hän oli jo vuosien ajan Maijan
nukahtamisen jälkeen istunut olohuoneen sohvalla katsellen ohitse kulkevan kadun
valoja. Miksi, miksi, miksi? Kaikki jatkui vuodesta toiseen aivan saman kaavan
mukaisesti, ilman mitään merkkejä jostakin paremmasta. Oli sentään hyvä että
hän pystyi itkemään. Tilanne oli vielä jotenkuten siedettävä, kun pystyi
antamaan murheelleen sijaa. Hänen olisi pitänyt nukkua, mutta uni ei vain
tullut. Jos uni tulikin, oli se useimmiten katkonaista ja painajaisten
leimaamaa. Jo vuoteeseen mennessä pelotti ajatus aamuyöllä heräämisestä.
He olivat iltapäivällä olleet kävelyllä. Maija oli
pannut merkille hänen ahdistuksensa. Sitä ei tapahtunut usein. “Mikä sinulla
oikein on“, kysyi Maija syvään henkeä vetäen ja terveyttä säteillen, ottaen
muutaman hyppyaskeleen. Matti oli aivan liian väsynyt ja murheellinen
purkaakseen sydäntänsä. Liian usein hän oli kokenut kaiken puhumisen olevan
aivan turhaa. Hän tiesi jo liiankin tarkkaan sen maailman säännöt, jossa hän
vaimonsa seurassa eli. ”Kaikkea, mitä minulle nyt kerrot, voidaan myöhemmin
käyttää todisteena sinua vastaan. Kerro siitä huolimatta minulle aivan kaikki,
mitä mielessäsi on, aivan kaikki!”
Kun Matti edelleenkin kulki hiljaisena, tivasi Maija
uudelleen Matin vaitonaisuuden syytä. Eihän ollut mukava kävellä miehen kanssa,
joka hengitti raskaasti ja selvästi murjotti. “Kerro nyt ihmeessä, mikä sinulla
on. Sitä vartenhan minä olen olemassa!“ Sama toistui useaan kertaan, ja Maijan
alkaessa jo selvästi raivostua, Matti kertoi vain ylipäätään olevansa hyvin
väsynyt ja pettynyt ihmisten asenteisiin ja elämään yleensä; eihän hän voinut
kertoa todellista ahdistuksensa syytä! Ja kuka uskoo todeksi, mutta muutaman
lauseen jälkeen Maija alkoi itkeä oman elämänsä surkeutta ja ihmisten kieroja
asenteita häntä kohtaan. Eihän Matti sitä ymmärtänyt, mutta Maijahan se oli,
jota aina kohdeltiin huonosti, ja joka ei murheensa tähden ollut saada unta iltaisin!
Mattia ja hänen ongelmiansa ei siis todellisuudessa ollut olemassakaan!
Niille ei ollut absoluuttisesti mitään tilaa. Hän oli vain eräänlainen ponnahduslauta,
miltä Maija otti vauhtia itsesäälilleen ja ikäville tunteilleen. Matilla ei
käytännöllisesti katsoen ollut omaa elämää, omia tunteita, omaa surua. Maija
oli varastanut hänen elämänsä niin totaalisesti, ettei hänellä ollut edes sijaa
olla murheellinen ja masentunut!“
Tässä on yksi puoli
luonnehäiriöisyyttä, mikä tulee vaihtelevasti esiin eri tapauksissa. Sairaan
itserakkaus, narsismi, saa jatkuvasti sellaisen vallan, ettei hänellä
todellakaan ole sijaa toisen ihmisen elämälle ja tunteille. Hän ei pysty
kokemaan empatiaa, hän ei pysty kokemaan toisen ihmisen kärsimystä eikä
murheita. Koko hänen elinvoimansa kuluu oman, keinotekoisen elämän ylläpitämiseen,
jopa niinkin käsittämättömällä tavalla kuin Maijan syntymäpäivät tai Jussin
urheiluauto. Koska hänellä ei ole mitään omaa, luonnollista elämää, on hän
tässä maailmassa ikään kuin teatterissa, missä hänellä on päärooli näyttämöllä,
kaikkien muiden ollessa alemmissa, vähäpätöisemmissä rooleissa.
En tiedä miten näyttelijät kokevat
roolinsa ja ammattinsa. Heille heidän työnsä saattaa olla hyvinkin antoisaa ja
elämää rikastuttavaa, koska he tietävät näyttelevänsä. He eivät esitä samaa
roolia vuosikausia ja joka päivä aamusta iltaan. Heillä on vapaa-aikansa ja
yksityiselämänsä.
Mutta luonnehäiriöinen ei tiedä
näyttelevänsä, ei tajua ponnistelevansa osassaan 24 tuntia vuorokaudessa, joka
päivä, joka viikko, vuodesta toiseen. Hän kuluttaa itseään, mutta mistä
kummasta hän ammentaa voimansa? Hovistaan, palvojistaan, uhristaan!
Siksi Maija ei muutamaa lausetta
pidempään jaksa kuunnella miehensä murheita. Hän kääntää puheen itseensä ja
loputtomaan väsymykseensä, liialliseen työntekoonsa, perheestä
huolehtimiseensa, raatamiseensa perheen elättämiseksi. Matti saattaa kuitenkin
olla hoitanut lapset oman työnsä ohella, ollut itse ansiotyössä, kantanut rahaa
kotiin enemmän tai vähemmän.
Saattaa olla niinkin, ettei Maija tai
Anna jne. todellisuudessa ole huolehtinut juuri mistään kotona, niin että Matti
ja kaltaisensa on koko heidän avioliittonsa ajan etsinyt keittiöjakkaran,
vaihtanut rikkoutuneet hehkulamput, lyönyt seinälle jokaisen naulan tauluja tai
ryijyjä varten, ostanut jokaisen kodissa olevan esineen. Hän on saattanut pestä
pyykit ja tiskit, käydä kaupassa omista kiireistään huolimatta. Siitä
huolimatta Maija muistaa tehneensä kaiken tämän miehen vain laiskotellessa
sohvalla ja odottaessa hänen tekevän kaiken. “Mitä sinä sanot minulle, se minun
olisi tullut sanoa sinulle!“ Tämä on murheellinen totuus aivan liian monessa
kodissa ja työpaikassa. Kaikki hyvät teot, kaikki uurastus ja ahkeruus on
vaihtanut kummallisesti paikkaansa!
Olen vuosikausien ajan kutsunut tätä
historian kirjojen uudelleen kirjoittamiseksi. Sitä tapahtuu niin monella
tapaa, etenkin pahimpien tilanteiden kohdalla, kun tietyt rajat on rikottu ja
on tehty jotakin katastrofaalista. Luonnehäiriöinen saattaa näinä lyhyinä,
ohitse kiitävinä hetkinä osoittaa jotakin katumukseen viittaavaa, kuitenkaan
mainitsematta sanaa anteeksi. (Tiedossani on useampikin tapaus, jossa
aviopuoliso vasta yli kahdenkymmenen vuoden jälkeen ensimmäistä kertaa pyysi
anteeksi.) Viikon, viimeistään kahden kuluttua, hän kertoo tapahtuneen asian
“totuuden mukaisesti“, juuri sellaisena, kuin hän sen muistaa. “Kuinka sinä
saatoitkaan olla sellainen minua kohtaan!“ Uhri tietää tarkalleen kuinka kaikki
tapahtui, sillä se oli hänelle niin kauhistuttavaa, pelottavaa, että hän muistaa
koko loppuikänsä mitä todella tapahtui. Hän ei muista sitä pahuuttaan, vaan
asian vakavuuden tähden. Valehteleeko puoliso/läheinen kaiken? Siitä voidaan
olla montaa mieltä.
Minä uskon, ettei kukaan ajaudu niin
täydelliseen vääryyteen ja asioiden muuttelemiseen ilman mitään esiasteita,
joissa hänellä on edes jonkinlainen tietoisuus omasta vääryydestänsä. Mutta kun sama virhe tehdään kyllin usein,
haluamatta nähdä sitä virheeksi, uskotaan sen jonkin ajan kuluttua olevan aivan
oikein! Jokainen on vastuussa omista teoistaan, eikä kukaan sairas voi
puolustautua sairaudellaan ja sanoa: “Koska olen sairas, on minulla oikeus
tehdä niin.“ Muistakaamme, ettei luonnehäiriöinen usko olevansa sairas!
Niin, valehteleeko tällainen ihminen?
Olen tullut siihen tulokseen, että hän hyvin useasti itse uskoo puhumaansa
asiaan. Hänellä on päällä täydellisen torjunnan ohjelma, jonka hän itse tai
hänen olosuhteensa ovat hänelle luoneet. Hän on epäonnistumisensa jälkeen
(luonnehäiriöinen pyrkii kaikin keinoin peittämään onnettomuutensa)
kirjoittanut historian kirjat uudelleen suunnilleen tähän tapaan: “Minä tiedän
olevani hyvä ihminen. Ollessamme lomalla tapahtui jotakin aivan kauheaa.
Vuokraamamme kesämökki kärsi riitamme ja käsikähmämme johdosta suuria
vahinkoja, jotka joudumme maksamaan. Minä en missään tapauksessa ole sellainen
ihminen, joka haluaisi jotakin sellaista tapahtuvan. Se kuitenkin tapahtui.
Eikö puolisoni/ kumppanini/ työtoverini aina ennenkin ole ollut syyllinen
kaikkiin onnettomuuksiimme? Olisiko nyt jokin poikkeus? Ei toki. Tarkemmin
ajatellen muistan yksityiskohtaisesti, kuinka kaikki tapahtui. Hänhän oli se,
joka ei antanut minun rauhassa itkeä tuskaani, vaan väkisin raatoi minut
sängystä ylös ja alkoi sättiä minua jne. …“
Jussi ja Liisa viettävät vappua Lapissa. Jussi tuntee työnsä johdosta
useitakin matkailualan ihmisiä, ja erään tuttavan suosituksen perusteella hän
on vuokrannut lomakylästä vain kesäkäyttöön tarkoitetun rantamökin. He ovat
viime aikoina eläneet melko ristiriitaisissa tunnelmissa, ja kevään juhlan viettäminen
täällä asti enemmän tai vähemmän pelottaa Liisaa. Hän tietää miehensä
odotukset, etenkin kun kustannukset ovat melko korkeata luokkaa. Raha ratkaisee
siis tässäkin kohden, eli nyt nautittavan ilon ja tyydytyksen on vastattava
kustannuksia!
He eivät ole juoneet kuin kaksi lasillista valkoviiniä, kun Jussi
hermostuu vaimonsa hiljaisuuteen ja suruvoittoiseen katseeseen. On harvinaista
että mies näin varhaisessa vaiheessa suuttuu ja alkaa sättiä vaimoaan
liiallisesta hiljaisuudesta. Hehän ovat tulleet tänne pitämään hauskaa, ja
Liisan tehtävä on viihdyttää miestänsä!
Mutta vaatimuksesta tapahtuva ilon pitäminen on täysin mahdotonta,
ainakin naisihmiselle, joka ei erikoisemmin rakasta väkijuomia. Hän on vain oppinut
juomaan niitä voidakseen jotenkuten sietää kaikki ristiriitaisuudet, mitkä
Jussin kanssa eläminen tuo mukanaan.
Liisa alkaa itkeä, mikä suututtaa Jussia aina vain lisää. Mies alkaa jo
raivota, ja Liisa pakenee makuuhuoneeseen vetäen peiton päänsä yli. ”Anna minun
hetki levätä, niin kyllä tämä tästä.” Jussi malttaa mielensä yhden lasillisen
ajaksi, mutta tulee sitten repimään peittoa vaimon yltä. Heillä ei olisi kuin
kaksi kokonaista päivää nauttia lapin luonnosta, ja nyt vaimo pilaa kaiken!
Liisa toivoo vain saavansa levätä hetken rauhoittuakseen, mutta mies ei
sitä salli, vaan raastaa vaimoa käsivarresta niin voimakkaasti, että kipu on
sietämätön.
Tapahtuvaa ei voida panna viinan laskuun, sillä kumpikaan ei ole juovuksissa,
mutta Jussi on vihan humalluttama. Tunnin kuluttua, väsymyksen voitettua raivon
ja kiihtymyksen, molemmat vetäytyvät saunan lepohuoneen varavuoteille ja
nukkuvat seuraavaan aamuun asti.
Mökki on muulta osin asumattomassa kunnossa, jääkaapin ovea ei saa
takaisin paikalleen, komeroiden ovet ovat lommoilla, kaikki astiat ja
ruokatarvikkeet, jauhot mukaan lukien pitkin lattioita. Jussi on saanut
sirpaleista haavan jalkapohjaansa, ja jossakin vaiheessa, kamppailun ollessa
kiivaimmillaan ja Liisan jäädessä alakynteen, oli tämä pamauttanut Jussia
alumiinisella grillisuojuksella. Miehellä on siis kuhmu päässään ja hirvittävä
moraalinen krapula!
Vielä nukkumaan mennessä Jussi oli ollut selvästi murheellinen,
suorastaan kauhistunut, katsellessaan hävitystä ja riekaleisia lakanoita,
jauhoisia peittoja, repaleisia tyynyjä. Hän tajusi tehneensä jotakin
anteeksiantamatonta ja otti Liisaa kaulasta kiinni, itkien tuskin
havaittavasti.
Luonnehäiriöinen siis kuitenkin katuu ja pyytää anteeksi? Älkäämme käsittäkö
väärin! Jussi ei ollutkaan nukkunut koko yötä, vaan oli yhä uudelleen ja
uudelleen käynyt mielessään lävitse illan tapahtumat. Mieltä oli kalvanut
sietämättömästi tunne syyllisyydestä ja epäonnistumisesta. Hän vielä muisti
aiheuttaneensa suurimman hävityksen, paiskoneensa kaikki astiat lattialle, repineensä
tyynyjä ja peitteitä ja huutaneensa sikana. Mutta mistä kaikki oikein oli
alkanut? Liisa oli kohdellut häntä inhottavasti, olihan sentään vappu ja ilon
juhla!
Jussin mieleen palautuivat kaikki hänen omaan muistojen kirjaansa kirjoittamat
tapaukset, joiden perusteella mieli rauhoittui sitä enemmän, mitä kirkastuva
aamuhämärä koitti tuntureiden takaa. Kyllä, hän ei ikinä olisi sellaiseen
mielentilaan joutunut, ellei Liisa vuosikausien ajan sellaisella tavalla olisi
laiminlyönyt häntä!
Vahingot eivät olleet läheskään niin suuri taloudellinen tappio, kuin
henkinen tuska. Mutta nyt oli Liisa kuuleva tuosta lomamatkasta elämänsä
loppuun asti. ”Kuinka sinä saatoitkaan tehdä minulle sellaista? Maineeni on
niin kärsinyt, ettei milloinkaan enää ole mahdollista vierailla tuossa lomakylässä.
Tietäisitpä vain, mikä selittäminen minulla oli tuttavalleni, joka sitten
viimeinkin uskoi millainen sinä todella olet!”
Tiedämme kaiken tämän olevan
totuuden vääristelemistä, mutta luonnehäiriöiselle se on totisinta totta.
Hänhän ei ole aikuinen ja siten vastuussa elämästään ja tekemisistään, vaan
tällaisella ovelalla, kaikkea totuutta rienaavalla tavalla hän manipuloi
ympäristöään ja saa osakseen kaikkien hyväuskoisten säälin ja hyvänä pidon.
Uhri jää ilman sitä. Mutta mitä uhri saa? Yleisen halveksinnan ja tuomion. Hän
on syyllinen kaikkeen tapahtuneeseen!
Alatko jo ymmärtää, millainen osa on
tällaisen luonnehäiriöisen ihmisen puolisolla tai läheisellä ihmisellä /
työtoverilla? Alatko ymmärtää, mitä tällainen ajatuskaava aikaansaa
työpaikoilla?
“Maija koki suuren pettymyksen rakkaudessa kouluaikana. Hänen ihailemansa
mies ei halunnutkaan alkaa seurustelua Maijan kanssa. Vuosien jälkeen voitiin
todeta, että tuo mieskin oli luonnehäiriöinen. Mitä Maija siis näki hänessä?
Miksi tuo mies ei halunnut alkaa seurustelua? Mitä todennäköisimmin Maija näki
miehessä jotakin sellaista, mitä ihaili itsensä hyvänä ominaisuutena. Tämähän
on yksi perusasioista tämän sairauden alalla. Mies taas ilmeisestikin koki
Maijan liian itsevarmana, hallitsevana, tunkeilevana. Hän oli vielä suhteellisen
nuori, niin ettei sairaus ollut ehtinyt saada todellista valtaa. Mutta sen
verran se jo vallitsi hänessä, että hän tiesi tuon naisen hoviin ottamisen
suureksi vaaraksi itselleen. Hoviin soveltuvat vain alistuvat, häntä itseään heikommat,
alempiarvoiset ihmiset. Siksi Maija tietynlaisesta pidättäytyväisyydestään huolimatta,
pettyneenä rakkautensa kohteen asenteeseen, heittäytyi Matin syliin, kun tämä
oli niin suloisen hellyttävä vaatimattomuudessaan ja surullisuudessaan. Matti
parka, hänellä ei ollut vähäisintäkään käsitystä sen suhteen mihin oli
joutunut!
Mutta Maija erehtyi suuresti, niin kuin moni muukin hänen kaltaisensa.
Matti ei ollutkaan sellainen kuin hän oli luullut! Näennäinen surkeus ei ollutkaan
alistuvaisuutta eikä ylempänsä valtaan ajautumisen halua, vaan ainoastaan yksi
Matin luonteenpiirteistä. Hän ei ollut saanut synnyinlahjana tai perintönä
kunnianhimoa.
Maija oli todella pettynyt, kun tämä vaatimaton mies mitättömän koulusivistyksen
perusteella yhtäkkiä puhui sujuvasti useampaa kieltä äidinkielensä lisäksi.
Tämä mies oli kerrassaan petollinen! Hän ei ollut kertonut tarpeeksi itsestään!
Hän oppi asian toisensa perään sellaisella helppoudella, mitä Maija ei voinut
uskoa todeksi. Hän itsehän oli joutunut vuosikausia ponnistelemaan
saavuttaakseen kaiken tuon! Miten hän oli saattanut niin suuresti erehtyä, kun
otti hoviinsa tuon miehen?
Onko siis ihme, että Maijan täytti kostonhimo? Onko ihme, että hän teki
kaikkensa mustamaalatakseen Matin ja hänen elämänsä? Koko Maijan koneisto työskenteli havaitakseen Matin pienimmätkin
virheet ja epäonnistumiset. “Tästä ei sitten puhuta“, totesi Maija jokaisen
virheensä kohdalla. Mutta kaikki Matin virheet kirjattiin ylös Maijan muistojen
kirjaan!“
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti