Missä määrin ”uhri aivopesee itseään”? Osa 3
Kaikki eivät
halua kuulla kovin paljon seurakunnissa tapahtuvasta piinasta. Kuitenkin
valtaosa kaikesta kiusanteosta on pahinta juuri niissä ympyröissä. Jottei
meidän tarvitsisi kirjoittaa erikseen tavallisille ihmisille ja
seurakunnallisille ihmisille, vältämme uskonnollista termistöä. Itse asiassa ei
Jonnan miehen kaltainen ihminen ole sitä mitä esittää olevansa. Kaikki hurskaus
on vain ulkokuorta, mikä tekee asiasta sitäkin vakavamman. Seurakunnallinen
narsisti (persoonallisuushäiriöinen) ei oikeastaan eroa tavallisesta
maallisesta kiusantekijästä.
Yksi
kiduttavimmista ja syvimpään säilyvistä haavoista perustuu siihen kuinka kaikki
tapahtuu niin näkymättömällä tavalla, että syyllisyys ja tuomio tulevat täysin väärän
henkilön ylle. Todellinen uhri hylätään totaalisesti, niin ettei tänä päivänä
Jonnalla ollut edes yhden käden sormilla laskettavaa määrää ystäviä entisistä
piireistä. Aikanaan suorastaan sadistinen mies nautti koko yhteisön luottamusta
ja sai sääliä osakseen uskomattomalla tavalla.
Jonnaa ei
kukaan ollut tukenut taloudellisesti vaikeimpina aikoina, mutta heidän talonsa
myymisen jälkeen oli Jonna tuomittu kelvottomaksi ihmiseksi, koska miesparka
oli menettänyt kotinsa. Kaikki oli jaettu puoliksi, ja mies oli hankkinut uuden
asunnon. Hänelle ei suoranaisesti kerätty rahaa, mutta kaikenlaisin
järjestelyin hänen elämäänsä pyrittiin helpottamaan kaikin mahdollisin tavoin.
Koko yhteisön voimin etsittiin ja tingittiin paras mahdollinen asunto ja
asuntolaina puuttuvalle osuudelle. Muutossa oli koko yhteisö mukana ja verhojen
laitosta oli tulla riitaa auttamishaluisten naisten suorastaan töniessä
toisiaan!
Miehellä oli
nyt uusi naisystävä, sen Jonna tiesi, mutta kaikki haluttiin pitää häneltä
salassa. Seurakunta suojeli jäsentään aivan uskomattomalla tavalla!
Jonnan miehen
kiusanteko ja lähes täysin onnistunut vaimon tuhoaminen oli tapahtunut
uskomattomalla oveluudella ja salassa. Ei ollut tapahtunut oikeastaan mitään
sellaista, mille olisi ollut ulkopuolisia todistajia!
Yleisesti on
korostettu sitä, että narsistiset henkilöt ovat äärimmäisen älykkäitä ja
viisaita. Näin onkin monessa tapauksessa, mutta ei läheskään kaikissa. Useat
kiusaajat ovat enemmänkin keskivertoisen älykkäitä eikä aina sitäkään. Mutta se
mikä heillä on äärimmilleen kehittynyt, on jonkinlainen toistaiseksi
määrittelemätön itsesäilytysvaisto. Heidän koko sisäinen eli henkinen
rakenteensa on muodostunut niin erikoisella tavalla, ettei sitä ehkä
milloinkaan päästä kokonaisuudessaan näkemään. Jos vertaisimme heitä
tietokoneisiin, ei heidän prosessorinsa ole mitään huippuluokkaa, mutta tuo
prosessori pyörittää ohjelmaa, joka on äärimmäisyyteen asti ohjelmoitu
palvelemaan heidän omia tarpeitaan, omaa hyötyään, omaa mainettaan, omien
tavoitteiden saavuttamista!
Itse asiassa
tuo ohjelma on niin monimutkainen ja syntynyt niin moninaisella tavalla, ettei
sitä ulkopuolinen juurikaan pysty ymmärtämään. Kysymys ei ole yksinomaan
geneettisistä seikoista eikä niiden yhdistelmästä nuoruuden tapahtumien kanssa.
Selitys koko asialle on ilmeisesti yhtä monimutkainen ja -säikeinen kuin
ihmiselämä yleensäkin. Voimme kai vain todeta hyvin suuren määrän yhteneväisiä,
lukuisille ihmisille suunnatonta ahdistusta tuottavia tekijöitä, mutta
varsinaisen syntyhistorian laatiminen taitaa olla liian suuri urakka.
Luotettavan vastauksen saamiseksi pitäisi tutkia tarpeeksi suuri määrä ihmisiä,
mutta kukaan todellinen psykopaatti ei suostu rehelliseen tutkimukseen,
yksinomaan jo siitä syystä ettei kai yksikään tällainen ihminen tunnista omaa
tilaansa!
Vuosikymmenisestä
yhteiselämästä huolimatta mies oli jäänyt Jonnalle täydeksi arvoitukseksi, ja
tavallaan yksinkertaiselta vaikuttavan miehen kyky tehdä niin paljon henkistä
ja usein aineellistakin vahinkoa vaimolleen, ilman että siitä kukaan
ulkopuolinen olisi päässyt selville, tuntui suorastaan ahdistavalta vielä
nytkin. Jos ei Liisa olisi kertonut aivan vastaavanlaisista asioista, epäilisi
Jonna vieläkin kokemaansa. Hulluinta kaikessa oli se, että vaikka järki nyt
tässä vaiheessa aivan selvästi hyväksyi kaiken tapahtuneen todeksi, jokin
vahingoittunut osa hänen minuudessaan kaikesta huolimatta syötti hänen
järjestelmäänsä epäilyksen siemeniä. Eihän sellainen voinut olla totta? Eihän
Jonnalla ollut mitään todisteita tapahtuneesta!
Ei edes se,
että mies erovaiheessa oli polttanut Jonnan loput tavarat lasten
hiekkalaatikossa, kertonut mitään yhteisön jäsenille. Kaikki selitettiin
ihmisen rajallisuudella, miehen toivottomuudella. Näin kahden kesken lukijan
kanssa, kertomatta asiaa julkisuuteen, ihmetystä tuottaa se seikka, että
yhteisön kokouksien ulkopuolella kokeneempi silmä ei voinut olla havaitsematta
miehen ilmeissä ja olemuksessa jotakin sairaalloista, etenkin niinä hetkinä kun
hän ei tiennyt itseään tarkkailtavan. Kokenut korva ei myöskään voinut välttyä
kuulemasta hyvin suuria ristiriitaisuuksia miehen kertomuksissa. Miksi ei
kukaan missään vaiheessa näe näitä samoja asioita, joita kokenut silmä näkee? Vallitseeko
erilaisissa uskonnollisissa yhteisöissä aivan erikoislaatuinen näkökyvyn puute,
joka näkee vain juuri sitä mitä se haluaa nähdä?
Jonnan
yhteisössä oli monia jäseniä, joilla oli selviä mielenterveysongelmia. Aivan
tervettä ihmistä ei enää ole olemassakaan, eikä kukaan todellisuudessa ole
järin vahva. Ihmiset vain eri tavoin onnistuvat peittämään heikkoutensa.
Seurakunnanhan tulisi olla heikkojen paikka, turvallinen koti kaikille
rikkinäisille ihmisille! Siellä tulisi haavojen parantua ja ongelmien selvitä,
kun ihmiset kantavat toistensa kuormia. Oli siis luonnollista että ongelmalliset
ihmiset etsivät apua erilaisista uskonnollisista yhteisöistä.
Miksi sitten
eivät nämä ongelmalliset ihmiset kuitenkaan löytäneet todellista apua
ongelmiinsa, vaan usein näytti siltä, että rikkinäiset ihmiset entisestään
rikottiin näissä yhteisöissä? Miksi heidän ongelmiaan ei nähty, eikä usein
haluttu kuulla mitään sellaista, mikä paljastaisi yhteisön kyvyttömyyden
käsitellä näitä asioita?
Jonnaa
kauhistutti se, kuinka hänen silmissään aivan selvästi mielenterveysongelmia
omaavat ihmiset valittiin jopa vastuullisiin tehtäviin ikään kuin he olisivat
täysin kunnossa. Ihmisillä ei ollut silmää eikä halua nähdä todellisuutta. Ei
toki ollut tarkoitus leimata sairaita ihmisiä tai hyljeksiä heitä, ei ihmeessä.
Mutta kuinka monen eri suunnan ihmiset olivatkaan viime aikoina todenneet
erilaisissa yhteisöissä olevan tärkeintä saada mahdollisimman paljon jäseniä.
Yhteisöön liittyminen tuntui olevan perusasia, ja ihmisen tehtyä päätöksensä
hänen päälleen kaadettiin valtava määrä uskonnollisuutta, mutta todellisiin
ongelmiin ei haluttu puuttua ollenkaan!
Korostakaamme
vielä sitä, että seurakunta on tarkoitettu syntisille ja ongelmallisille
ihmisille, ei siihen että heidät sellaisenaan ikään kuin säilöttäisiin tähän
järjestöön ongelmineen päivineen, jonkinlaiseen uskonnolliseen liemeen, joka
preparoi niin henkilön kuin hänen ongelmansakin. Onko täysin unohdettu ihmisen
oikeus eheytymiseen ja parantumiseen, mistä vuosituhansien ajan jo on
saarnattu? On toki yhteisöjä, joissa luvataan melkein kuu taivaalta, ja aiheutetaan
entistä suurempaa traumaattisuutta ja pettymystä, kun rammat eivät kävelekään
ja pyörätuolipotilaat eivät osallistu kuoron tanssinpyörähtelyihin!
Miksi yleensä
ottaen enää ihmettelisimme sitä tilannetta, jossa useimmat yhteisöt säilövät
jäseniään? Eikö ole melko selvästi osoitettu jo, miksi Jonnan kaltaisten
ihmisten tuntuu olevan aivan turhaa etsiä ymmärtäjiä ja puolustajia omista
yhteisöistään, saati sitten aivan tuntemattomien keskeltä?
Kirjoittajalle
on yksi suurimmista järkytyksistä ollut se, kuinka paljon on haluttu nähdä mitä
törkeimpienkin väärinkäytösten ja epäkohtien ohitse, kun vain on tunnustettu
tietynlainen auktoriteetti. ”Tunnustatko tämän suuren henkilön auktoriteetin?”
”Kyllä!” ”Saat tehdä mitä ikinä haluat!”
Melko suurien
ihmisjoukkojen keskellä tuntuu vallitsevan ajattelu, että kun kyllin suuressa
määrin tunnustautuu mukaan tiettyyn opetukseen ja yhteisöllisyyteen, ei
pienempi tai suurempi määrä vääryyttä tai pahuutta ole esteenä, vaan tiettynä
hetkenä tämä oppi ja yhteisöllisyys tuovat mukanaan valtavat siunaukset ja
osallisuuden viimeisten aikojen suurimpaan Jumalan liikehdintään. Kirjoittajan
mielestä merkittävin julistaja aikanaan sanoi useaan otteeseen: ”Parempi olla
oikea sydämeltä ja väärä opilta, kuin väärä sydämeltä ja oikea opilta.”
Vääränlaiseen
maaperään istutettu paraskaan siemen ei määrästään ja laadustaan huolimatta ole
tuottava mitään hedelmää, vaan on kuoleva auringonpaisteesta ja sateesta
huolimatta… tai oikeastaan auringonpaiste ja sade päinvastoin tuhoavat tuon hyvän
siemenen. Tässä näemme kuinka tärkeitä ovat oikeat asiat yhdessä, oikeassa
paikassa oikeaan aikaan.
Kuka sitten on
vastuussa kaikesta tapahtuvasta? Kuka on vastuussa Jonnan kokemuksista, kuka
vastaa miehen surkeudesta, suoranaisesta uhrin osasta, jota tämä vieläkin
pahoittelee niin yhteisössään kuin yksityisissä keskusteluissaan? Hyvin monien
mielestä Jonnan olisi tullut sittenkin olla kärsivällisempi ja yrittää hiukan
enemmän - monien ammattilaistenkin mielestä!
Ottakaamme
tähän väliin hyvin erikoinen väittämä. On olemassa aivan ammattitason ihmisiä,
jotka väittävät, että ketkä tahansa kaksi ihmistä tulevat toimeen keskenään
avioliitossa, jos vain haluavat. Tämä on aivan yhtä totta kuin että kuussakin
voi elää. Aivan totta! Aivan yhtä varmasti kuin jokin kirjoittajan tuttavaperhe
voisi alkaa elää kuussa, aivan yhtä varmasti ketkä tahansa kaksi ihmistä
tulisivat keskenään toimeen! Teoriassa! Kirjoittajaa on suorastaan alkanut
raivostuttaa kaikenlainen teoretisointi, koska juuri meidän alueellamme teoria
ja käytäntö ovat aivan yhtä kaukana toisistaan kuin kuu maasta!
Että kaksi
”ketä tahansa” tulisi toimeen keskenään edellyttää niin suurta valmiutta ja
niin valtavaa määrää henkistä kapasiteettia, että on tuskin kovin monta ihmistä
tämän maan kamaralla, jotka voisimme ottaa esimerkiksemme. Kirjoittaja puhuukin
nykyään mieluummin elämän tosiasioista kuin erilaisista teoreettisista
mahdollisuuksista, jotka eivät käytännössä kosketa kenenkään ongelmia, vaan
päinvastoin suurentavat niitä!
Teoriassa
voitaisiin esittää hyvinkin monenlaisia vaatimuksia Jonnalle, mutta elämä oli
jo itsessään todistanut, ettei ollut mitään merkitystä sillä mitä Jonna teki
tai jätti tekemättä. Mies pystyi tekemään ongelman siitä missä ei ollut mitään
ongelmaa. Hänen oli suorastaan pakko saada loukkaantua mistä tahansa
todellisesta tai keksimästään asiasta! Hänellä ei käytännöllisesti katsoen
ollut omaatuntoa ollenkaan, vaan hänellä oli jotakin sen korvikkeena, hyvin
omantunnon tapaista äkillisen arvion perusteella, näennäisesti. Hänen empatiansa
oli vain opittuja eleitä, jotka helposti tulkitsi sääliksi ja myötätunnoksi,
mutta kaikki palveli vain hänen omia tarkoitusperiään. Lukemattomia kertoja hän
kertoi pyytäneensä vaimoltaan anteeksi, vaikka tämä ei yhtään kertaa muistanut
sen tapahtuneen!
Mies muisti
pyytäneensä anteeksi, riippumatta todellisuudesta. Hän oli useita kertoja
pahoitellut perheensä ongelmia kadulle saakka kaikuneiden riitojen jälkeen,
mutta seuraavat lauseet olivat jo mitätöineet hänen osuutensa tapahtuneeseen.
Eli hän puhui kauniisti ja vaikuttavasti, yhteisön jäsenten huomaamatta
peräkkäisten lauseiden olevan kuin plussia ja miinuksia, niin että pidemmän
ajallisen jakson täyttävä verbaalinen ilmaisu oli yhtä nollan kanssa. Vastasiko
kuultu siinä määrin kuulijakunnan tarpeita ja näkemyksiä, ettei juuri kukaan
pannut merkille julkituodun ristiriitaisuutta?
Niin, ketä
voisimme syyttää? Parempi kun ei syytä ketään, mutta katsokaamme edes hetki
tosiasioita silmiin. Väärän todistuksen sanominen lähimmäisestä on yksi Pyhän
Kirjan kielletyistä perusasioista. Useimmat käsittävät sen valheiden
kertomiseksi. Väärä todistus on kuitenkin väärän kuvan antaminen lähimmäisestä.
Kuinka usein julistetaankaan syyllinen syyttömäksi ja syytön syylliseksi!
Jonnan ja hänen miehensä kohdalla roolit oli vaihdettu mitä törkeimmällä
tavalla. Ulkopuolisten ihmisten osuus on usein hyvin paljon tuskaa tuottava ja
ahdistusta lisäävä. Mikä johtaa aivan asiallisenkin tuntuiset ihmiset näin
vääriin johtopäätelmiin ja järkyttäviin tuomioihin? Näennäisyys, asioiden
katseleminen kuin hevosen vauhkolaput silmillä, kapeasti, rajoitetusti!
Syyllinen on myös sellainen, joka sulkee silmänsä omien mielijohteiden
mukaisesti.
Jonna oli
kadottanut lähes kaikki entiset tuttavansa ennen kaikkea miehen ja yhteisön
tuomioiden vaikutuksesta. Hän oli hyvin pettynyt ns. ystäviinsä, jotka
sellaisella tavalla antoivat vaikuttaa itseensä kuulematta hänen näkemyksiään.
Hänet oli siis syyllisenä jätetty aivan yksin selvittelemään elämänsä sotkuja.
Hän tiesi nyt olevansa syytön sotkuihinsa, sillä ne olivat totaalisesti hänen
miehensä aiheuttamia.
Surullisinta
näiden ihmisten elämässä on se lujaan juuttunut uskomus, ettei kukaan riitele
yksikseen, vaan aina täytyy molemmissa olla vikaa. Tällaista voi väittää vain
sellainen ammattilainen tai yleensä ihminen, joka ei lainkaan tunne näiden
sairaiden ihmisten sielunelämää. Niinpä on vielä itkettävänä monta itkua ennen
kuin rikkinäiset ihmiset löytävät uskottavuutta ja oikeanlaista kuulemista. On
hyvin raskasta olla epäilty vaikka ei ole tehnyt mitään väärää.
Kaunis sää ei
ollut tehnyt aivan toivottua vaikutusta Jonnan elämään, mutta hän polki kohti
näkötornin mäkeä melko totuttuun tapaan. Hän ei pitänyt mieleensä tulleista
ajatuksista, jotka saivat hänet miettimään sellaista mitä hän oli vältellyt.
Hänestä tuntui pahalta kaikki kokemansa, etenkin kun edellisenä päivänä joku
tuttu kadulla oli kertonut omasta elämästään ja halustaan ottaa kaikki
sellaisena kuin se eteen tulee. Tässäkin kohden on kysymys hyvin
paradoksaalisesta asiasta. Jonna oli mielestään käynyt lävitse sellaisen määrän
asioita, ettei kaivannut tämän kaltaista opetusta. Hän oli ottanut vastaan
valtavan määrän sellaista, mistä ei ollenkaan pitänyt. Hän oli oppinut
myötäilemään ja kieltämään itsensä oman henkisyyden kustannuksella, eikä
hänelle oikeastaan koskaan oltu suotu oikeutta ilmoittaa olevansa tyytymätön
johonkin. Nyt hän ääneen toisti pariin kertaan ajatuksensa. Tästä minä en pidä,
minulla on paha olo! Pahan olon myöntäminen oli tuossa tilanteessa melkoinen
voitto hänelle. Olihan hänellä viimeinkin oikeus kertoa, jollei muulle niin
itselleen, mitä hänen sisimmässään myllersi. Opetus siitä että aina piti
iloiten ottaa vastaan kaikki ja kiittää ahdistuksistakin, oli sekin
paradoksaalinen, eikä siitä voinut tehdä mitään yleistä oppia. Jokainen ihminen
on erilainen ja kokee asiat eri lailla. Siksi jokaisen tulisi antaa enemmän
tilaa lähimmäiselleen eikä esiintyä ammattilaisena.
Jonnaa
suututti nyt nimenomaan se, kuinka tietäväisiä ihmiset olivat olevinaan.
Useampikin seurakuntalainen oli valistanut häntä siitä, miten aamulla tulee
herätä. Ensimmäisessä heräämisen tokkurassa tulisi kuulemma hypätä polvilleen
sängyn viereen ja julistaa päivä voitetuksi Herran nimessä, niin ettei
paholainen ollenkaan ehtisi väliin. Ylistystä, ylistystä, ja kaikki olisi
menevä hyvin sinä päivänä! Jonna joutui todella miettimään, tuottaisiko
tällainen hyppyesitys ja pikarukous suurtakin iloa Herralle, kun hän ei ollut
koskaan tottunut pitämään itsekään teatterista.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti