MIKSI VANHUSTA
EI SYÖTETÄ?
SAAKO VANHUKSEN
”AJAA ALAS”?
Helmikuu 2006
Vierailin äitini
luona sairaalassa, kuten tapanani on, ruoka-aikaan, koska hän yleensä silloin
istuu jo pyörätuolissaan, eikä minun tarvitse auttaa häntä sängystä
nousemisessa. Aikanaan leikattu tyräni on ilmeisesti uusimassa joten minun
täytyy varoa nostamista.
Nyt äiti oli
niin väsynyt, että torkkui käytävällä ja ruuan tullessa ei ollut kykenevä
syömään itse. En ollut vielä koskaan syöttänyt häntä, vaikka joskus olinkin
auttanut jälkiruuan kanssa.
Jossakin
vaiheessa vastapäiselle paikalle pöydässä tuotiin vanha mies, jonka tuoja
totesi että viereen on jätettävä tila syöttäjälle, koska mies ei itse söisi.
Hänen ruokansa tulikin sitten aika pitkän ajan päästä, ja yksi hoitajista tuli
viereen, tiukkasi moneen kertaan eikö mies sittenkin voisi syödä itse. Ei, hän
ei voisi syödä, kun ei ole silmälasejakaan! Hoitaja meni etsimään itselleen
tuolia, mutta ei löytänyt ja totesi hänen täytyvän syöttää seisaaltaan, ja
väärältä puolelta. Jonkin aikaa hän syöttikin, mutta yhtäkkiä totesi, että
miehen tulee syödä itse loppuun. Hän ei mennyt minnekään toisen potilaan luokse
vaan maleksi käytävällä.
Kaikki tämä
tuntui melko kummalliselta, koska miehen tuonut hoitaja jo oli selvästi todennut,
että miestä täytyy syöttää. Kertooko tämä tapaus jotakin siitä, mistä maassamme
niin paljon puhutaan? Yleensä todetaan, ettei hoitajilla ole aikaa syöttää
potilaita, ja siksi monelta syöminen jää joskus olemattomaksikin, niin että
vanhus yksinomaan tästä syystä kuihtuu ja kadottaa lisää vähäisestä
terveydestään.
Ymmärrän
olevan olemassa potilaita, jotka ehkä pystyisivätkin syömään, mutta jostakin
syystä odottavat syöttämistä. Silloin on oikein pyrkiä saamaan potilas itse
syömään, mutta tämä tapaus tuntui vierailijasta aika oudolta, etenkin kun
hoitaja vain lähti kävelemään käytävälle, eikä hänellä ollut autettavanaan
ketään toista potilasta. (Mainittakoon, että tämä on tuolla osastolla ainoa
negatiivisena mieleen jäänyt asia, mutta yksikin tällainen tapaus on liikaa!)
Yleensä ottaen
ruoka tulee valmiiksi annosteltuna jostakin muualta, eikä se jo saapuessaan ole
mitenkään erikoisen kuumaa. Kun syöminen siirtyy syystä tai toisesta, tai
potilas on aivan käytävän toisessa päässä, on monen mielestä ruoka jo
saapuessaan liian kylmää. Kun nyt vanhus jäi paikalleen osittain syöty ruoka
edessään, jäikö ruoka nyt kokonaan syömättä vai syötettiinkö se hänelle sitten
kylmänä, kun oli annettu aikaa miettiä, syökö itse vai ei?
Emme siis ole
selvillä siitä mikä motiivi hoitajan käyttäytymiseen oli, mutta ei tarvita
monia tällaisia tapauksia kun ihmiset jo puhuvat kotona ja teillä ja
aitovierillä siitä, kuinka potilaita ei hoideta oikealla tavalla.
Olen aina
ihmetellyt miksi me suomalaiset nielemme kaiken sellaisella tavalla. Oikeastaan
mikään ei muutu jos vain ihmetellään ja kerrotaan eri tapauksista juorun
tavalla. Eikö olisi aika ottaa kantaa asioihin ja pyrkiä muuttamaan epäkohtia?
Yhdistyksemme on nyt päättänyt ottaa vanhusasian yhdeksi auttamismuodoksi.
Olemme aina
ihmetelleet kuinka naapurimaamme kansalaiset suhtautuvat lakonisesti kaikkeen
heille tapahtuvaan, mutta alkaa tuntua siltä, ettei meidän oma kansamme ole
yhtään sen kummempi. Osaamme kyllä valittaa ja kummastella, mutta emme ole
halukkaita pyrkimään muuttamaan asioita, usein taka-ajatuksena, ettei tämä
koske minua itseäni. Asiat eivät muutu vain toteamalla ne, vaan kaikkeen muuttumiseen
tarvitaan paljon enemmän.
Miksi
päättäjämme eivät todella näe yksittäisen kansalaisen oikeuksia ja toimi
nimenomaan avuttomien ja heikkojen hyväksi? Olisiko vastaus siinä, mitä eräs
henkilö melko vihaisena totesi: ”Kaikki johtajamme ovat rikkaita ihmisiä, niin
kansanedustajat kuin kunnallispoliitikotkin, sillä eihän eduskuntaan ja
valtuustoihin pääse kuin vain ihmiset, joilla on varaa kalliisiin vaalimainoksiin!”
Onko siis kaikki varainsiirto köyhiltä rikkaille johtanut tälle tielle, missä
köyhän asia jatkuvasti näyttää olevan heikommalla ja huonommalla tolalla?
Esimerkkinä Heinolan kaupungin vanhainkotipaikkatilanne, mikä ei juurikaan poikkea
monien muiden paikkakuntien tilanteesta. Viime vanhainkotiremontin yhteydessä
vähennettiin kaksikymmentäviisi paikkaa, ja nyt koko ajan on jonottamassa yli
kolmekymmentä ihmistä vanhainkotiin. Rikkaat ihmiset eivät totuuden nimessä
tarvitse vanhainkotipaikkoja, vaan nimenomaan köyhät, joilla ei ole varaa
palkata hoitajaa tai maksaa yksityisen hoitolaitoksen maksuja.
Elämme ajassa,
jossa muutokset eivät tapahdu ilman joukkovoimaa. Yksittäisten ihmisten kannanotot
saattavat hetkeksi herättää ajatuksia, mutta vain yhteisestä vaatimuksesta
tapahtuu jotakin käytännössä. Tulemme lähestymään tämän asian johdosta
erilaisia järjestöjä ja seurakuntia. Ihmetyttää melkoisesti se, ettei valtiokirkkomme
missään vaiheessa ole voimallisemmin puuttunut tähän karkeaan epäkohtaan. Tässäkin
valtavassa laitoksessa valitetaan nykyistä taloudellista tilannetta ja joitakin
seurakuntia uhkaa konkurssi??? Aikanaan yksi katolisen kirkon johtohenkilöistä
vetosi katoliseen kansaan varainkeruun merkeissä. Käteisvarat kuulemma olivat vähissä!
Jokainen valistunut ihminen ja erikoisesti kirkkokansaan kuuluva tietää, että
kaikki maailman rikkaudet ovat tuossa kirkossa. Mitähän tarkoitusta varten
luterilainen kirkko säilyttää valtavia maa- ja kiinteistöomaisuuksiaan? Eikö
tässä nykyisessä tilanteessa kirkko voisi myydä osan omaisuudestaan ja perustaa
vanhustenhoitolaitoksia?
Tässä ajassa
on kummallinen suuntaus vallannut kaiken taloudellisen alueen. Aikanaan
toimittiin paljon omakustannusperiaatteella, kunhan vain työntekijät saivat
palkkansa. Nykyään ei riitä enää voitto, vaan tuloksena pitää olla suuri
voitto! Riskitekijöitä korostetaan siinä määrin, että tulos maksimoidaan jopa
aivan mahdottomaan. Siksi sijoittajia ja päättäjiä kiinnostaa vain varman
voiton takaama yritys tai hanke. Yhteiskunta on sairastunut samaan ahneuteen,
ja kaikki vähäisemmän tuoton tuova toiminta halutaan ulkoistaa yrittäjille,
jotka taas puolestaan pyrkivät maksimoimaan voiton. Meille vakuutetaan kaiken
olevan väistämätöntä ja välttämätöntä, ja me olemme hyväuskoisia emmekä osaa
epäillä petosta. Me olemme valmiita nielemään vaikka millaisia epätotuuksia,
niin kauan kuin ne eivät näytä koskevan meitä itseämme. Ne eivät koske meitä
ehkä juuri nyt, mutta mahdollisestikin jo huomenna. Minne on meiltä kadonnut
kaikki ennakoimisen kyky tai pitäisikö sanoa tahto? Me elämme tätä päivää
hurjassa kiihkossa, vain kuvitellen elävämme. Me pahoittelemme menneisyyttä ja
uskomme tulevaisuuden tuovan korjauksen kaikkeen, käsittämättä ollenkaan että
voimme elää vain tätä päivää. Tänään on tehtävä oikeat ratkaisut, sillä mikään
ei tapahdu yhdessä hetkessä! Tarkoitamme ettei mikään hyvä ja rakentava tapahdu
hetkessä, hetkessä tapahtuu vain kaikki se mitä kutsumme tsunamiksi tai
katastrofiksi!
Mikään ei
todellisuudessa ole ilmaista eikä mikään enää tule kuin Manulle illallinen.
Kaiken kestävän ja todellisen eteen pitää työskennellä ja vuodattaa hikeäkin.
Siksi tarvitsemme suoranaisen kansanliikkeen asioiden korjaamiseksi. Osa
varoista on hävinnyt tulonsiirron perusteella köyhiltä rikkaille, mutta silti
on vielä varoja esim. vanhainhoitolaitosten rakentamiseksi, jos vain tahtoa
löytyy. Mutta tänään emme saa mitään mitä emme tosissamme osaa vaatia!
Mitä tarkoittaa vanhuksen ”alas ajaminen”?
Mitä
tarkoittaa jonkin teollisuuslaitoksen tai yrityksen alas ajaminen? Kun jostakin
syystä ei haluta kyseisen toiminnon jatkumista, lopetetaan raaka-aineen ja
käyttövoiman syöttäminen koneisiin. Laitos ajetaan alas, eli pysäytetään tarpeettomana
tai lakon vuoksi.
Millä tavoin
sitten vanhus ”ajetaan alas”? Syöttämällä myrkkyä, ampumalla, upottamalla
järveen? Ei, eihän toki! Edellä mainittu toimintahan on rikollista, ja siitä
joutuu vankilaan. Vanhuksen ruokkimistakaan ei voi lopettaa ainakaan näkyvällä
tavalla. Mutta millä tavoin sitten on mahdollista toteuttaa alas ajaminen?
Vanhus on
elänyt koko elämänsä omassa kodissa joko yksin tai puolisonsa kanssa. Elämälle
on antanut merkityksen tietty, tuttavallinen, kotoinen elinpiiri kaikkine
siihen kuuluvine tekijöineen. Nämä tekijät ovat hieman poikkeavia eri ihmisten
elämässä, mutta yhteisiäkin piirteitä on valtavasti. Kaikkien ruumiillisten
tarpeiden täyttäminen on yksi elinehdoista, vaikka joskus tuntuu yhteiskuntakin
omaksuneen tuon niin kuuluisan romaanimiehen ajattelukannan: ”Harmin paikka,
että tuo kirottu hevonen kuoli heti kun se oli oppinut olemaan syömättä!”
Ruumiilliset
tarpeet ovat loppujen lopuksi aika pienimerkityksisiä sen rinnalla, että
ihminen kuitenkin on ensisijaisesti henkinen olento. Ruumiillisen ravinnon ja
ruumiillisten tarpeiden täyttymättä jääminen ei ole todellisuudessa ollenkaan
niin vahingollista kuin tiettyjen henkisten ja hengellisten edellytysten pois
jääminen. Osittainen ravinnon puute tai vaatetuksen puutteellisuudet eivät
vaikuta niinkään haitallisesti ihmiseen kuin tarpeellisten ja välttämättömien
henkisten tekijöiden pois jääminen. Ihminen tarvitsee, voidakseen elää
ihmisarvoista elämää, tietyn määrän ihmisarvoa ja tunnustusta, tunnetta siitä
että hänellä on oikeuksia tässä elämässä, ja että häntä arvostetaan ja
tarvitaan ihmisyhteisössä.
Vanhuksen
joutuminen pois tutusta ympäristöstään laitoshoitoon on aivan maailman mullistava
muutos hänen elämässään. Omassa kodissaan hän on ollut henkilö joka on
päättänyt seurasta ja itse asiassa kaikesta elämään liittyvästä. Nyt hänet on
kuitenkin sairaus temmannut pyörteeseen, jota hän ei missään suhteessa voi
hallita. Hän ei saa päättää kenen kanssa hän jakaa huoneensa, hän ei saa
päättää vaatetuksestaan, vaan jokaisen on pukeuduttava ainakin pääsääntöisesti
sairaalan vaatteisiin. Hän ei saa päättää syömisestään eikä
nukkumaanmenoajoista, vaan laitoksen rutiinia on noudatettava orjallisesti, jos
haluaa säästyä moitteilta tai nuhtelevilta katseilta. Ainoa mitä hänellä on
yksityisalueeksi luokiteltavaa, on pieni, ahdas sairaalan potilaspöytä kaksine
laatikoineen, joihin ei mahdu juuri mitään ja joita ei edes saa lukkoon. Jos
mieli on hieman sekava, on jatkuva pelko siitä että joku varastaa kamman tai
jalkarasvatuubin. Pöydän ylimmälle tasolle mahtuu muutama kukkamaljakko, mutta
ei juurikaan muuta. Hänellä ei ole siis mitään kodista muistuttavaa, tai
kodinomaisen ilmapiirin luovaa esinekokonaisuutta.
Hänet on siis
temmattu aivan toiseen maailmaan, missä ei ole mitään tuttua, mutta kylläkin
monia pelottavia ja suorastaan kauhistuttavia asioita. Viereisessä vuoteessa
makaava potilas saattaa olla hyvinkin sekava, sillä täpötäydessä sairaalassa ei
ole mahdollista miettiä potilaiden sopivuutta ympäristöönsä, vaan kukin
sijoitetaan vapaaseen vuoteeseen. Yksinäisyyteen tottunut vanhus siten
kuuntelee koko valveillaolonsa ajan viereisen potilaan sekavaa ääntelyä. Tämä
saattaa minuuttikaupalla toistaa hoitajien tai vierailijoiden puheesta
mieltämiään muutamaa sanaa hokien: ”Liisa tuli, Liisa tuli, Liisa tuli!” Kun
sitten joku kysyy onko vierailijalla tarpeeksi rahaa siihen ja siihen
ostokseen, alkaa hokeminen: ”Otin kaksikymmentä euroa! Otin kaksikymmentä
euroa! jne.…”
Potilaamme saa
ruokaa viisi kertaa päivässä ja vaipat vaihdetaan tarpeeksi usein, eli onko
hänellä valittamista, kun hoitoon kuuluu kaikki tarvittava? Vai kuuluuko?
Olemmeko pahoja ja ilkeitä, jos väitämme että häntä ajetaan alas aivan
konkreettisesti? Hänellä on sillä hetkellä kaikki ruumiillisesti tarvittava,
lukuun ottamatta mahdollisuutta ulkoiluun, vaikka hän siihen on elämänsä aikana
tottunut. Mutta kuka nyt ulkoiluttaisi sairaalapotilasta, sehän on ennenkuulumatonta!
Vanhukseltamme on hänestä itsestään
riippumattomista tekijöistä johtuen riistetty kaikki sellainen, mikä
edesauttaisi hänen henkisen elintoimintonsa säilymistä tai elpymistä. Voimme
sanoa ilman sarvia ja hampaita, että jo yksinomaan hänen sijoittamisensa samaan
huoneeseen tuollaisen jatkuvasti äänessä olevan ihmisen kanssa merkitsee hänen
”alas ajamistansa”, joka tosin ei tapahdu yhdessä hetkessä.
Vanhainkotiin kuuluvan vanhuksen sijoittaminen
sairaalan pitkäaikaisosastolle on kaiken oppimamme mukaan mitä pahinta henkistä
väkivaltaa! Kuvitelkaamme itse kukin oma persoonamme vanhuksemme
paikalle. Jos työpaikalla koemme jonkun työtoverin jankuttavan samaa asiaa
kiusaantumiseen asti, hermostumme tavattomasti jo yhden päivän aikana ja
julkituomme paheksuntamme hyvinkin voimallisella tavalla. Jos sama jatkuu
päivästä toiseen, alamme hyvin pian menettää hermomme ja koemme kadottavamme
mahdollisuuden tehokkaaseen työskentelyyn.
Kukaan meistä
ei usko selviytyvänsä työpaikalla tällaisen ihmisen kanssa, vaikka meillä onkin
mahdollisuus etsiytyä johonkin toiseen huoneeseen, ja onhan työaika rajallinen,
niin että pääsemme kotiin tai raikkaaseen luontoon tuulettumaan. Mutta että
joutuisimme makaamaan kiusallisen työtoverimme kanssa yötä päivää samaan
huoneeseen! Ei, hulluksihan siitä tulisi kuka tahansa, eikä sellaista pidetä
edes mahdollisena. Jos terve ihminen kokee asian tällaisella tavalla, niin
kuinka sitten sairas ihminen? Jos ei viereisen vuoteen potilas hoe mitään, vaan
nukkuu, kaikuu käytävältä jonkun miespotilaan kova karjaisu: ”…kele, …tana,
apua, hoitaja heti tänne!” Hoitaja ei tule eikä mene, koska mies on huutanut
samaa jo viikkokausia ja kymmeniä kertoja päivässä!
Jos
työpaikalla koettu jankuttaminen tai henkisesti raskas ilmapiiri koetaan
terapian tarpeena ja oikeutuksena tuoda julki mielipiteensä ja tahtonsa
vaikkapa johtajan tai terapeutin edessä, niin mitä meidän tulisi ajatella
sairaalailmapiiristä, kun kerran hoitajilla ei ole aina aikaa edes potilaiden
syöttämiseen! Hoitaja voi vain todeta hämmästelevälle vanhukselle, ettei hän
voi mitään sille että joku koko ajan huutaa jotakin. Siis jo pelkät olosuhteet ajavat alas tähän ilmapiiriin joutunutta
vanhusta ilman että kenenkään tarvitsisi olla paha. Tämä yhteiskunta on
paha, kun se ei kerran tajua, että on mitä suurinta henkistä väkivaltaa
sijoittaa vanhainkotiin tai dementiakotiin tarkoitettu vanhus sairaalan pitkäaikaisosastolle,
vain siitä syystä, ettei ole kyllin hoitopaikkoja, vaikka tilanne on ollut
tiedossa vuosikausia.
Vanhuksemme
sairaus on jo hoidettu ja hänen vaatetuksestaan ja ruuastaan pidetään huoli,
edellyttäen että hän itse lusikoi ruuan suuhunsa. Tämä puoli on siis kunnossa,
mutta miten vastoin kaikkea näkemystämme tästä tuntemastamme vanhuksesta hänen
henkisyytensä on unohdettu tai kadotettu totaalisesti? Ihminen voi paastota
pitkään ja kärsiä vilua ja puutetta, mutta henkisyyden kieltäminen aiheuttaa
paljon suurempia ongelmia. Ruuan vähyys voidaan korvata paremmalla ravinnolla
ja posket pyöristyvät jälleen, mutta jos vanhukselta katoaa koko entinen
henkinen maailma ja ympäristö, ei mikään mahti eikä valta kykene palauttamaan
hänelle niitä henkisiä voimavaroja, jotka nyt ovat kadonneet. Laitostuminen on
hyvin vakava asia ja merkitsee jonkin menettämistä lopullisesti. Käsitämmekö,
ettei ole kysymys vain joistakin ulkopuolisista ihmisistä, vaan itsekin eräänä
päivänä olemme vanhoja ja vanhuksemme asemassa?
Olemme
sidottuja pyörätuoliin ja vuoteeseemme, emmekä saa poistua tästä ahdistusta
tuottavasta ilmapiiristä. Tietyssä mielessä tulee kuitenkin olla kiitollinen
että on katto päällä, vaatteet ja melko tyydyttävä ruoka viisi kertaa päivässä.
Kaikki tämä voi olla kiitollisuuden aihe sellaiselle ihmiselle, joka tietää vielä
pääsevänsä kotiin, mahdollisesti viikon parin päästä, mutta entä miten on
ihmisen suhteen, joka tajuaa kotiin palaamisen mahdottomaksi? Pystyykö hän
tiedostamaan kaikki tähän liittyvät asiat ja lokeroimaan ne oikeille paikoille
mielenrauhan palauttamiseksi? Tuskin, koska hän ei saa mitään henkistä tukea
pohdiskeluilleen. Hänen suurinta hätäänsä ja tarvettansa ei haluta tai ei
pystytä tunnistamaan, koska nuoretkin ihmiset kärsivät terapian puutteesta,
sillä säästöohjelmien johdosta kaikki mielenterveyspotilaat harhailevat kaduillamme
ilman asiallista hoitoa. Kenen mieli todellisuudessa on sekaisin, tulisi meidän
kysyä kaiken tämän keskellä. Ovatko päättäjät henkisesti siinä asemassa missä
heidän tulisi olla, kun kerran säästetään ihmisissä ja heidän terveydessään, ja
jotkin valot tai katupinnoitteet ovat tärkeämpiä!
Kun ajattelee
nykyistä kehitystä tarkemmin, ei monia vanhuksia edes tarvitse ajaa alas, koska
tämä yhteiskunta on vienyt heidät asemaan, missä he päivittäin ja hetkittäin
joutuvat kysymään elämänsä oikeutusta. Heidät on saatettu epäilemään elämänsä
oikeutusta, sillä he eivät enää täytä niitä odotuksia mitä olemme heille asettaneet.
Miettikäämme todella mitä odotuksia ihmiselle tänä päivänä asetetaan:
Tyydyttääksesi
yhteiskunnan odotukset sinun on parasta olla:
Kaunis
Rikas,
Terve,
Hyödyllinen,
Työllistetty,
Kaikkeen
tyytyväinen,
Nöyrä, jne.
Vanhuksemme
saattaa olla kahta viimeistä, mutta tärkeimpiä kriteerejä hän ei täytä, eikä
ole ollut tarpeeksi viisas kuollakseen pois ennen kuin on tullut taakaksi ja
vaivaksi yhteiskunnalle ja omaisille.
Kummallista
kyllä puhumme aina jostakin toisesta henkilöstä. Miksi emme puhuisi itsestämme?
Miksi aina asetamme vaatimukset ja kriteerit toisille ihmisille, mutta emme
itsellemme? Me itse emme missään tapauksessa haluaisi kokea kuvailemaamme
vanhuutta sairaalassa, eikä ehkä edes vanhainkodissa, mikä sekään ei ole mikään
toiveiden täyttymyksen paratiisi. Hyvin suuressa määrin vanhainkodit ovat vieläkin
vaivaiskoteja, mutta niissä kuitenkin on yleensä jotakin kodinomaista ja
mahdollisuus ympäröidä itsensä tutuilla esineillä.
Sekavan
tuntuinen vanhus ei läheskään aina ole sitä mitä hänestä kuvittelemme. Me
teemme arviomme tietyn hetkisen tilanteen mukaan näkemättä kokonaisuutta.
Dementiasta tiedetään vieläkin loppujen lopuksi hyvin vähän. Sama pätee muihin
vanhusten sekavuustiloihin. Pitkäaikaisseurantaa on pystytty tekemään hyvin vähän,
sekin säästöohjelmien vaikutuksesta. Kukaan meistä ei pysty tunkeutumaan
vanhustemme aivoihin ja mieleen kertoaksemme mitä he todellisuudessa kokevat.
Pelottavimmalta tuntuu ajatella niitä hetkittäisiä valveutumisia, mitkä
varmastikin ovat todellisuutta kaiken sekavuuden keskellä. Mitä kokeekaan
vanhus noina hetkinä, millainen kauhu täyttääkään hänet ilman meidän tiedostamistamme!
Eli kaikki henkiset tekijät ovat potilastamme vastaan, jopa hänen oma mielensä
palvelee hänen alas ajamisekseen!
Vanhuksemme
elää omaa maailmaansa, sitä uutta maailmaa, johon olosuhteet ja tämä yhteiskunta
on hänet pakottanut. Hän on ehkä unohtanut nykyhetken ja elää nuoruutensa
ajassa, sekavan mielen värittäessä ja antaessa epätodellisia piirteitä
vanhoille kokemuksille ja muistoille. Hän ei tajua ajan kulumista eikä ehkä
muista mitään viimeisimmästä asunnostaan, mutta hän tuntee kaikki entiset ja
nykyiset tuttavat. Hän on joka suhteessa vielä ihminen, ja hän on sitä viimeiseen
hengenvetoonsa asti. Mutta olemmeko kykeneviä näkemään hänet ihmisenä, jolla on
ihmisarvonsa loppuun asti? Nyt tsunamin tuhoja muistelevassa
televisio-ohjelmassa todettiin, että ihmisellä on oikeus tulla kunnioitetuksi
vielä kuolleenakin. Se on ehkä ylellisyyttä ja ei niin suuresta arvosta kuin
se, että me voisimme kunnioittaa jokaista ihmistä hänen elämänsä ajan,
sekavuudesta tai sairaudesta huolimatta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti