Yksi
tärkeimmistä perussäännöstä uhrin elämässä on totuus. Psykopaatti ei missään
kohden ole totuudessa eikä ole totta. Koko petos perustuu valheeseen ja
valheellisuuteen, eikä uhrilla ole varaa samojen keinojen käyttämiseen. Vapautuminen
ja eheytyminen perustuvat totuuteen ja totuudellisuuteen. Meidän täytyy olla
totta voidaksemme elää elämämme arvollisissa olosuhteissa. Siksi useimpien on
myönnyttävä siihenkin ajatukseen, että vaikka alussa vannoo jäävänsä
loppuelämäkseen yksin, sydämen kuitenkin täyttää kaipaus todelliseen
ihmissuhteeseen. Kunnon ihmisiä on tänä päivänä harvassa, mutta heitä on
kuitenkin!
Keskusteluissa
monien uhrien kanssa on tullut julki se seikka, että he irtautumisensa jälkeen
ovat kokeneet psykopaateiksi katsomiensa ihmisten lähestymistä. Joskus tämä
tunne liittyy vanhoihin pelkoihin, mutta olen vakuuttunut siitä, että uhrit
ovat erikoisen suuressa vaarassa joutua uudelleen psykopaatin valtaan. Siksi
varovaisuus on tärkeää.
Seksi ilman
rakkautta on pornoa. Sen on sanonut useampikin tunnettu terapeutti. Jos
luonnehäiriöinen ihminen pystyy rakastamaan vain itseään, eikä rakkaus riitä
puolisoon saati sitten lapsiin tai lähimmäisiin, niin millaista rakkautta on
kokenut lh-persoonan / psykopaatin uhri? Tiedämme kirjoista sekä useiden
ihmisten kertomuksistakin, että hyvin monet psykopaatit ovat eräänlaisia Don
Juaneja tai Donna Juaneja, edellisiä enimmäkseen. Tuleeko kukaan todella
ajatelleeksi, millaisissa olosuhteissa tässä mielessä uhrit ovat eläneet, ja
mitä heidän mielessään liikkuu, millaiset heidän odotuksensa tulevaisuudelta
ovat, vai onko niitä ollenkaan?
Ihminen
tarvitsee toista ihmistä, ainakin me uskomme siihen. Pohjattoman pettynyt
ihminen kokee tavattoman vaikeaksi luottaa enää keneenkään, ja siksi kuulemme
niin useiden kovia kokeneiden vakuuttavan elävänsä loppuelämänsä yksin. Mutta
niin kuin olen jo kirjoittanut, meidän ainoa toivomme eheytymiseen on totuus ja
rehellisyys.
Tietty
eheytymisen aika eriytymisineen entisestä elämästä on välttämätön, ja tämän aikaa
on hyvä ajatella yksin jäämisen mahdollisuutta. Mutta tulee kuitenkin se hetki,
jolloin tuntee normaalin tilanteen palautuvan ja selviää kuka on kuka, mikä on
ollut rikki ja on nyt eheytynyt, ja mikä kaipaa todellista ihmisyyttä ja
osallisuutta ihmisarvoiseen elämään. Ihmisarvoista elämää voi parisuhteessa
elää vain elämää kunnioittavan henkilön kanssa. Psykopaatti tai vastaava ei
arvosta muuta kuin omaa elämäänsä ja omaa parastaan, ja kaikki ihmiset hänen
ympärillään ovat vain hänen tarpeidensa toteuttajia ja täyttäjiä.
Aivan hiljattain
eräs autettavamme totesi iloisena, että hän on löytänyt nyt kumppanin, jonka
kanssa saa olla aivan oma itsensä, eikä tarvitse esittää tai näytellä mitään!
Tämä on juuri sitä, mitä toivomme jokaiselle autettavallemme.
Olemme jo
kirjoittaneet siitä, että lh-persoonat esiintyvät kuin teatterin kulisseissa
naamio kasvoillaan. He ovat tottuneet erilaisiin rooleihinsa, koska he eivät
todellisuudessa tiedä muusta — he ajavat samaa itselleen ominaista raidetta,
ajattelemattakaan jollekin muulle raiteelle siirtymistä. Selviytyäkseen
tällaisesta yksiraiteisuudesta, on läheisen henkilön mukauduttava tavalla tai
toisella siihen, koska toinen ei voi kuvitellakaan muutosta. Lh-persoona kyllä
saattaa lupailla kaikenlaista ja ajoittain näyttää siltä kuin muutos todellakin
tapahtuisi, mutta kaikki on sittenkin vain teatteria, jokin uusi rooli.
Eräs pahasti
luonnehäiriöinen vaimo aikanaan alkoi hyvin voimallisesti muuttaa puhetapaansa
ja esiintyi aivan kuin toisena henkilönä. Miehen lopulta hermostuttua ja
kyllästyttyä tällaiseen teatteriin, vaimo selitti: "Minä olen löytänyt
itselleni uuden persoonallisuuden ja pidän siitä kovasti! Minulle on
samantekevää mitä sinä siitä ajattelet!
Kaiken tällaisen
keskellä uhrikin pakosta, alitajuisesti, alkaa myös esittää jonkinlaista
roolia, koska hän ei voi olla oma itsensä. Jokainen, joka ei ole aidosti oma
itsensä, esittää roolia, näyttelee jotakin muuta. Luonnehäiriöinen on niin
tottunut esittämiseensä, ettei se häntä ehkä rasita, mutta hänen lähellään
oleva ihminen on jo kaikesta tässä elinpiirissä kokemastaan niin uupunut, että
näytteleminen vie hänen loputkin voimansa. Ja juuri tässä tilanteessa
psykopaatti pääsee jälleen kerran niskanpäälle, ja saattaa jopa psykiatrin
edessä tällä todistaa, ettei puoliso ole kunnossa, koska ei ole oma itsensä,
vaan esittää jotakin! Onko psykopaatille täysi arvoitus se, että hän itse on
kaiken aikaansaanut, siitä tuskin on saatavissa luotettavaa tietoa!
Kun tämän kaiken
siirtää seksuaalisuuteen, joudumme todella murheelliselle alueelle. Jos
kumpikaan ei sairaan osapuolen käytöksen ja olemuksen johdosta voi olla oma
itsensä, niin mitä on se rakkauselämä ja seksuaalisuus, mikä vallitsee näissä
perheissä? Tästä en ole mistään lukenut enkä usko siitä juuri kenenkään kirjoittaneen
juuri oikealla nimellään, koska tämä alue sisältää niin häpeällistä ja
luonnostaan kiellettävää todellisuutta.
Kaikki on ehkä
alkanut mitä suurimmalla ja kuumeisimmalla ihastuksella ja rakastumisella,
ennen kaikkea koska psykopaatit ovat niin hurmaavia ihmisiä. Joku jopa
parikymmentä vuotta tällaisessa liitossa oleva nainen saattaa vieläkin
säälitellä miestänsä, joka ajoittain on niin ihastuttava ja rakastettava,
vaikka nainen onkin vuosikausia joutunut turvautumaan psykiatriseen hoitoon
miehen väkivaltaisuuden tähden!!!
Uhri joutuu
irtauduttuaan kokoamaan elämänsä käytännöllisesti katsoen kokonaan uudelta
pohjalta, ja jos näistä asioista ei puhuta eikä niitä selvitetä, jäävät väärän
seksuaalisuuden tuottamat haavat näkymättömissä tuottamaan sellaista tuskaa,
joka ehkäisee todellisen ja lopullisen eheytymisen.
Tiedän hyvinkin
laajasti opetetun, jopa tunnetun eduskunnassa vaikuttavan kristillisen henkilön
puolesta, ettei kahden toisiaan rakastavan ihmisen kesken ole mitään hävettävää
ja kiellettyä seksuaalisuuden alalla. Mutta me emme nyt puhukaan kahdesta
toisiaan rakastavasta ihmisestä, vaan olotilasta, joka on verrattavissa
Tukholman syndroomaan sisältyviin pakon edessä tehtyihin ratkaisuihin ja
valintoihin. Ihminen tekee sellaistakin, mikä syvällisesti rikkoo häntä, kun
hän pyrkii säilyttämään henkensä tai saamaan osakseen edes hiukan rakkautta.
Voimmekin todeta
monen uhrin kertomuksen perusteella, että jopa seksin alueella joutuu tavalla
tai toisella maksamaan kaikesta. Ei ole harvinaista sekään, että psykopaatti
tarjoaa puolisolleen rahaa, nauttien siten ajatuksesta, että makaa maksullisen
naisen kanssa. Psykopaattinainen ei niinkään tarjoa rahaa, mutta kiristää
kaikella muulla mahdollisella tavalla puolisoaan. Esimerkkinä se, kuinka
kertomustemme Maija todella vakavan riidan keskellä matkalla supermarkettiin
alkaa nostella auton penkillä hamettaan ja silittelee sääriään miehen
katsellessa, viestittäen, että tämän kaiken menetät, jos et nyt luovuta!
Maijan kaltaiset
ihmiset pukeutuvat mielellään seksuaalisesti kiihottavasti joko tiedostaen tai
tiedostamattaan. Tässä kohden olisi hyvä kuulla useampien ihmisten kertomuksia,
koska yleensä ottaen on melko paljon eriäviä mielipiteitä sen suhteen, onko
tällaisen ihmisen käytös totuttua ja tiedostamatonta, vai tarkoituksellista.
Miespuoliset henkilöt ilmeisestikin rakastavat pukeutua näyttävästi ja
kiinnostusta herättävästi, ainakin ulkopuolisia ihmisiä tavattaessa. Puolison
toivoessa kotonakin samanlaista huomioimista hänen suhteensa, törmäämme jälleen
kerran seikkaan, jonka avulla voidaan kiusata toista äärimmilleen. "Jos
olisit toisenlainen, voisin kotonakin olla yhtä ihastuttava, kuin työpaikallani
ja seuraelämässä!"
Kuinka monessa
kodissa löhöääkään olohuoneen parhaalla sohvalla todellinen jokapäiväisen
elämän "Uuno Turhapuro", jolle olemme tottuneet nauramaan
valkokankaalla. Tässä jälleen kerran yksi tekijä, joka omalla tavallaan on
sulkenut silmämme todellisuudelta. Uunolle nauretaan sydämen pohjasta, koska
hän monella tapaa kuvaa niin todellisesti tiettyä puolta suomalaisessa
miehessä!
Jos kuitenkin
tutkimme häntä suomalaiseen elämään soveltuvalla psykopaatin piirretestillä…
niin, onko kukaan todella koskaan tullut ajatelleeksi sitä puolta asiasta, mikä
tuottaa tavatonta tuskaa hänen puolisolleen ja sukulaisilleen?
Uunon asu
herättää tavatonta huvittuneisuutta, eikä ketään hämmästytä se, jos hän
presidenttinäkin pukeutuu oman linjansa mukaisesti. Uuno on Uuno ja saa olla
sellainen, eikä asu vaikuta arvioihin, koska se on hänen tavaramerkkinsä. Hänet
on hyväksytty osaksi suomalaista kulttuuria. Olisiko tässä yksi selitys siihen,
miksi psykopatia on niin vaikea havaita kaiken huvittavuuden ja juuri asiaan
sopivien kulissien takaa? Niin Uunon vaimo kuin hänen appiukkonsakin ovat
ajoittain suoranaisen hermoromahduksen kourissa!
Pidän
Turhapuroelokuvista, ja tämä on vain eräänlainen mielleyhtymä, joka kuvaa
meille sitä, miten katselemme tiettyjä asioita vain kapeasta näkökulmasta.
Kuinka monelle psykopaatin uhrina olevalle tuleekaan hiukan outo olo
seuratessaan elokuvaa, sillä se ei ole vain elokuvaa, vaan melko karmeassa
muodossa monen ihmisen todellisuutta!
Itse ihmettelin
aikanaan ensimmäisiä "Pokka Pitää" – sarjan jaksoja katsellessani
sisäistä reaktiotani. Mikä tässä oli niin ajatukset todellisuuteen vievää?
Olinko itse kokenut samaa, olinko juuri niin kuin tuo Richard- parka, josta
suorastaan säteilee sisäinen kärsimys kaiken huvittavuuden keskellä? Kyllä,
kaikkea samaa olin kokenut ainakin seurakuntayhteydessäni, ihmetellessäni
useiden ihmisten suorastaan aristokraattista käytöstä ja mahtipontista
esiintymistä usein aivan turhapuromaisen elinpiirin keskellä!
Naapurin rouvan
sekä hänen veljensä suoranainen kauhu Hyasinttia kohtaan tulee erikoisesti
julki noissa niin säväyttävissä kahvihetkissä, missä naapurin rouva lähes joka
kerta läikyttää kahvia tai järkytyksen keskellä lennättää koko mukin lattialle
tai pöydälle. Hän kokee täydellisen ala-arvoisuutensa tämän niin mahtipontisen
henkilön läsnäolossa, koska koko ajan hänelle vakuutetaan hänen rahvaanomaisuuttaan.
Usko tai ei, tämä on yksi todella osuva kuvaus suomalaiselle psykopatialle,
missä toisen erinomaisuus ei suo mitään tilaa kenenkään toisen ihmisen hyville
puolille. Kaikki Hyasintin käytös johtaa toisten ihmisten alemmuudentunteeseen
ja huonojen ominaisuuksien esiin nostamiseen, jos niitä nyt sitten
todellisuudessa on ollenkaan. Kukaan ei hänen läsnäolossaan voi olla oma
itsensä, vaan on pakotettu unohtamaan itsensä ja ylistämään tavalla tai
toisella "ihanaa" kutsuemäntäänsä.
Hyasintti
järjestää kynttiläillallisiansa ja kutsuu mieleisiään vieraita, tietysti
mahdollisimman korkea-arvoisia, kuten hänen "omaan aristokraattiseen
arvoonsa" sopii. Hän nauttii ihmisten kestitsemisestä, mutta kaiken takana
on motiivina vain oman hännän nostaminen, vieraalta suorastaan vaaditaan
ylistäviä ja Hyasintin itsetuntoa kohottavia kommentteja. Halutessaan
mieheltään ennakkoarvion kattauksen henkeäsalpaavasta vaikutuksesta, saattaa
hän laittaa Richardin tulemaan huoneeseen niin monta kertaa, että tämän pakon
edessä esitetty hämmästys ja ihastus on kyllin vakuuttava.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti